View Single Post
Sitat av luni Vis innlegg
At man kan få positiv livserfaring av f.eks. heroin betyr ikke på noen som helst måte at det gjør en sterkere. De negative virkningene kan gå de positive en høy gang, og da blir man så absolutt ikke noe "sterkere".
Husk ditt eget spørsmål.
Vis hele sitatet...
Noe sier meg at du tenker på de positive virkningene som selve rusopplevelsen og da har du misforstått problemstillingen. Jeg tenker på de positive effektene av en langvarig kamp mot egen psyke. Husk at pent språk ikke gjør spekulasjonene dine noe mindre overflatiske. Begrunn eller gå videre.

Jeg klarer ikke å sammenligne en naturlig angst med nedturen på heroin, uansett hvor mye jeg forsøker å tenke meg hva du mener. Tørsten etter rus, heroin eller andre tyngre stoffer, gir "crave" - ikke angst! Hvor du får angsten fra skjønner jeg ikke. Jeg tror nok du sikter til "crave", som jeg med litt velvilje kan sammenligne med angst, men allikevel henger ikke spørsmålet ditt på greip for min del. Hva mener du egentlig?

Den første nedturen på heroin jeg hadde noensinne kan sammenlignes med en kjip svineinfluensa. Om jeg får noen livserfaringer på svineinfluensa? Vel, det spørs jo hva svineinfluensaen gjør med meg! Var jeg i risikosonen, slik enkelte er for heroin, ville selvsagt en svineinfluensa, lik en heroinnedtur, gi meg en ekstra livserfaring. En ekstra livserfaring ville jeg også fått hvis jeg nesten hadde blitt påkjørt av en fullasta skolebuss.

Den eneste livserfaringa en heroinist har i livet sitt, er "craven" etter mer heroin. Hvilken livserfaring er det? Det er en svineinfluensa som garantert tar livet ditt tilslutt - med eller uten vaksine! Det er livserfaringa til en sliten, gammel heroinist. Var dette svaret på spørsmålet ditt?
Vis hele sitatet...
Det var i alle fall et svar fra en erfaren heroinist og det settes pris på.

Crave er en form for angst; det man frykter er en verden uten heroin og det vil gi en form for verdensangst for de utsatte. Den kan godt sammenlignes med dødsangst, som er en helt irrasjonell frykt som bobler opp uten sammenheng med situasjonen. I og med at sterke psyker kan båssette angsten de opplever under abstinenser som nettopp det er de ikke i faresonen for psykisk forfall hvis de klarer å stå i mot suget. Det blir et ferdig kapittel med start og slutt som er lettere å føle på senere.

Jeg har bare opplevd crave på kola og mine ører og øyne forteller meg at heroinen har sterkere påvirkningskraft. Kapittelet er lengre. Å heve seg fra en slik opplevelse vil gi et mer distansert forhold til din egen psykes påvirkningskraft over "deg", som igjen er til stor nytte i livets sammensurium av komplekse følelser. Livserfaring er kanskje et keitete ord for dette. Psykisk toleranse er et bedre begrep.

Mitt spørsmål, etter litt refleksjon, er om de abstinensene Ett skudd gir deg er sterke nok til å sette alle tidligere angstopplevelser i skyggen. Er det noen herionister som har såpass med hukommelse for følelser, som også har kjent på det verste den naturlige angsten har å by på, at de klarer å sammenligne?
Sist endret av Slapshox; 7. desember 2009 kl. 14:18. Grunn: Plettete