View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ikkje berre er dei meir primitive - dei mangler totalt konsept for å overføre abstrakt informasjon. Dei fleste dyr har eit språk for å overføre konkret informasjon - 'mat er i den retninga', 'alarm alarm, rovdyr'. Mennesker har språk som er i stand til å overføre abstrakt informasjon. Det er det meg bekjent ikkje andre organismar på jorda som har.
Vis hele sitatet...
Vi mennesker har jo også beveget oss fra det primitive språket som vi kan se hos dyr, til det språket vi har i dag. Og hva vet vel vi om hva evolusjonens vil gjøre med kattene de neste 1 000 000 årene. Muligheten for at du kan ha en dyp samtale med katten din i år 1 002 015 er til stedet, selv om sannsynligheten er manglende.

Men uansett hvor sofistikert kattens kommunikasjon blir de neste millionene av år, så kommer nok menneskets sine kommunikasjons metoder til å være mer avansert. Og vi vil se på kattens «språk» for primitiv.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Vi har sett dette og utrolig mye annet i universet. Og ingen ting av det vi har sett, bryter med Einsteins relativitetsteori. Det meste vi observerer heller verifiserer den! Altså den er ganske fjellstø! Selvsagt kan vi finne ut nye naturlover. Slik er vitenskapen. Men jeg tror ikke noen vil velte relativitetsteorien. Jeg tror heller, at dem vil legge til noen regler, om hva som skjer i noen sære tilfeller. Nesten slik som den generelle relativitetsteorien gjorde på Newtons gravitasjonslov.

Altså du kan bruke Newtons lov og Keplers lover helt fint, når du skal dra til planeter flest, sette ut en satellitt i bane rundt vårt eller et annet himmelobjekt og mye annet.
Altså du kan med Newtons og Keplers lover fint beregne hvor stor fart en satelitt skal ha, for den skal komme til, og holde seg i en stabil bane rundt f.eks. Jupiter.

Mens den generelle relativitetsteorien tar seg av ekstreme ting. Der det er gravitasjonsfelt vær stjerner, nøytronstjerner, sorte hull og hastigheter som er en god del av lysets hastighet i vakuum (når det begynner å bli mange millioner km/t). Eller på ting som er pinlig nøyaktig (her tenker jeg på GPS).

Men en kan si, at Einstein egentlig justerte Newtons gravitasjonslov, når det gjelder ekstreme tilfeller. Og hvis vi finner ut noe nytt om dette. Så er disse teoriene så fjellstøe, at jeg tror bare dem også kommer til å justere disse i andre ekstreme tilfeller.
Men selvsagt så hadde det vært spennende, om mine påstander her hadde blitt bevist grundig feil!
Vis hele sitatet...
Men for at Einstein sin teori skal ha noe å si i denne sammenhengen så er det jo snakk om fysisk reise, at vi eller en annen sivilasjon setter oss på romskip. Men hva om vi ikke trenger å reise fysisk? Mener å huske at jeg leste for noen år siden at forskere hadde hatt gjennombrudd i kvantemekanisk teleportering ved bruk av fenomenet «Spooky action over distances», riktig nok så var det bare en partikkel e.l. dem hadde klart å teleportere. Men det er en start.

Eller hva om det finnes kvantemekaniske snarveier ute i rommet som kan føre oss til en annen del av universet. Har vel også vært snakk om at sorte hull kan brukes som wormholes. Men jeg må påpeke at dette er fysikk langt utfor min forståelse, så jeg tar forbehold om feil. Samt at det er vanskelig å drive kildekritikk på noe som man ikke forstår.