View Single Post
Ikke det at jeg tviler på, at du Provo kan finne ut dette selv! Men det er mere for å poengtere hvor sinnsvake avstander og energimengder dette er.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, den samme relativitetsteorien sier at det ikke er noen begrensning i hvor kort tid du kan bruke fra ett sted til et annet, sett fra perspektivet til den reisende. Reiser du i lysets hastighet vil du oppleve å være fremme det samme øyeblikket som du dro, men det vil ha gått 444 år på Pleiadene og Jorden i "mellomtiden".
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er klar over dette. Men hvor sannsynlig er det, at noen får en romfarkost opp i 95-99 % av c (lyshastigheten i vakuum)? Ved 95 % av c, så vil det allikevel gå 138,64 år inne i farkosten, å reise 444 lysår. Tur retur blir det 277,28 år. For å komme opp i 95 % av c, så trenger en jo noe tullete med energi! En doning på 10 tonn, vil jo få 1,979565*10²¹ J med bevegelsesenergi (altså energi vi må akselerere doningen med, for å få den i en slik fart). Noe som er
549 879 158,65 GWt. I en annen post, så kom jeg med en kilde på, at menneskeheten fremstilte i 2012 tilsammen 155 505 000 GWt. Så en trenger da energien tilsvarende 3,536 ganger helle energifirbruket menneskeheten hadde i 2012, for å få en doning på 10 tonn opp til en hastighet av 95 % av lysets hastighet i vakuum. Og bare det å lagre denne energimengden kommer til å bli et kjempeproblem! For da trenger du minst 11 tonn med antimaterie (sett at du soper opp 11 tonn med materie på veien), som da skal reagere, og bli energi etter formelen E=mc². Altså større vekt enn romskipet. Da må en øke vekten på romskipet, for å få plass til energilagret, som også krever mere energi. Så er hele mølla igang!..

Og ved 80 % av c (noe som også er en tullete fart), så vil reisen én vei ta 266,4 år. Altså poenget mitt står, at det er totalt usannsynlig, at det kommer noen fra slike avstander, for å gjøre ett lite besøk, eller for å gjøre noen få forsøk her på jorden.