View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hva mener du? Hvordan vet du at han ikke har gjort noe galt. Er det ikke galt å lyve for å skaffe seg statsborgerskap?

Staten sa at det var godt nok grunnlag for statsborgerskap fordi han ga dem feilaktige opplysninger. Det er jo hele kjernen her. De "gode nok" bevisene var i realiteten fabrikert.
Vis hele sitatet...
Kanskje. Kanskje ikke. Jeg tar alle kilder som kommer fra deg med en stor klype salt, men la oss anta at du har rett - han kom, løy og fikk opphold. Slem gutt og alt det der. Da dukker imidlertid en rekke spørsmål opp:
* Er det moralsk (moralsk, ikke juridisk!) forsvarlig å holde en person som den gangen 'forbrytelsen' skjedde så ansvarlig for sine handlinger? Han ville ikke ha kunnet blitt straffet for drap en gang. Men en liten løgn, det er det helt greit å snu livet hans opp-ned for?
* Burde ikke slike saker ha en foreldelsesfrist?
* Hvis staten innvilger statsborgerskap på feil grunnlag, bør de ikke da ta noe av ansvaret selv?
* Er reaksjonene forholdsmessige?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Vi vet en del om det siden jo mer informasjon som har kommet frem i saken, jo tydeligere er det at han har løyet. De som ikke lyver trenger ikke bekymre seg.
Vis hele sitatet...
Ah, yes. Fordi, har du intet å skjule har du jo intet å frykte, sant? Men man har jo det. I hine hårde dage fantes hverken menneskerettigheter eller maktfordelingsprinsipp. I riktig gamle dager fantes ikke engang rettstaten. Men den har tvunget seg frem i alle siviliserte samfunn. Eller, kanskje mer korrekt: I samfunn der rettssikkerhet har tvunget seg frem har sivilisasjon fått anledning til å blomstre. Noen steder mer enn andre, ja. Men like fordømt. Tror du at alle verdens opplyste sjeler til alle tider hadde orka å styre med disse tungrodde mekanismene hvis de ikke var fullstendig essensielle? Nemlig. Og nå er det slik at folk kan ta feil. Politiet kan ta feil og UDI kan ta feil. Når politiet tar feil, så skal det imidlertid ganske mye til for at noen blir skikkelig rævkjørt. Det forekommer, men det faktum at saken må gjennom en uavhengig domsstol, at man har en forsvarer, at man har ankeinstanser, at skyldsspørsmålet må være bevist utover enhver rimelig tvil og at saken i all hovedsak er fullstendig åpen - det gjør at feil oppdages og korrigeres. I dette tilfellet her er imidlertid UDI både påtalemyndighet og dommer. Forsvarer? Nope. Ankemuligheter? Njet. Beviskrav? Tja, si det? Det virker som om de operererr med en omvendt bevisbyrde og at Mahad er den som må bevise at han ikke løy den gangen, men jeg kan godt tro at de til gjengjeld legger lista ganske høyt for å tro ham. Og åpenhet? ...

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Neppe blant de som ikke har løyet. At de som har løyet blir redde og urolige gjør meg ikke noe.
Vis hele sitatet...
Men hvordan kan du vite det? Fordi UDI sier at de er rettferdige og uavhengige?


Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Dette er uredelig argumentasjon. Det skjedde slett ikke med et pennestrøk. Saken har blitt undersøkt over flere år, og UDI har hentet inn store mengder informasjon for å belyse den. Det er slett ikke snakk om et pennestrøk. Hvorfor bruker du slik villedende argumentasjon?
Vis hele sitatet...
Look who's talking. At du, av alle, har cojones til å anklage andre for å bedrive uredelig og villedende argumentasjon er faktisk ganske drøyt. Det er uansett ikke relevant om de har brukt kort eller lang tid. Det som er relevant er at dette skjer vilkårlig og uten de samme sikkerhetsmekanismer en skarve innbrudstjuv kan forvente å finne i et sivilisert samfunn.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Statsborgerskap er fundamentalt sier du. Betyr det at man ikke skal kunne fratas statsborgerskapet i det hele tatt hvis man lyver for å få det?
Vis hele sitatet...
Falsk dilemma.
Men for å svare: Jeg mener at man ikke skal kunne bli fratatt et statsborgerskap uanfaensett, ja. Jeg mener oppriktig at å innvilge et statsborgerskap bør være en irreversibel handling all den tid alternativet medfører at det finnes to ulike klasser statsborgerskap (de som kan inndras og de som ikke kan inndras). Dette finner jeg prinsippielt uholdbart. Subsidiært mener jeg at dersom statsborgerskap skal kunne inndras, så må det følge vanlige prosedyrer for rettergang. I hvilket denne tilfelle denne saken altså ville gått for åpne dører, mannen hatt en forsvarer, ankemuligheter og alt det der. Eller vent, det hadde jo ikke vært en sak overhode siden det ville ha vært snakk om et foreldet forhold begått av en mindreårig. Videre mener jeg at også burde hatt romt for å utvise skjønn og pragmatisme, og dermed drite i saker som ikke hadde hatt noen annen konsekvens enn å lage faen for folk. Som denne her. Dersom han mister statsborgerskapet sitt, så går han fra å være en nordmann med jobb i Norge til å bli en statsløs og arbeidsledig mann i Norge. Hvem tjener noe som helst på dette?

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Jeg merker at jeg blir mer og mer klar på at Mahad må fratas statsborgerskapet. Hadde han ikke fortsatt med å lyve og hadde han ikke brukt media i en kynisk kampanje for å prøve å dekke over løgnene sine hadde det kanskje vært noe annet. Men det han har gjort er å forårsake stor skade, der svært mange nordmenn er villedet om hva som faktisk har skjedd i denne saken.

Hadde han lagt seg flat og beklaget så hadde jeg kanskje hatt sympati. Men han fortsetter å lyve og bruker kynisk media og hysteriske folk til å føre sin sak utenfor blant annet rettsapparatet.
Vis hele sitatet...
Men dette er jo følelsesladet argumetasjon? Jeg synes også det er fascinerende hvordan du fortsatt klamerer deg til halmstrået om at dine meningfsmotstandere er følelsestyrte idioter som lar seg rive med. Jeg tok faktisk høyde for akkurat dette i åpningsposten min, så du burde ha innsett at denne tafatte taktikken ikke kom til å fungere.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. februar 2017 kl. 19:02.