View Single Post
Litt ot, men jeg føler det henger litt sammen med det trådstarter snakker om, selv om det ikke gjelder cannabis, piller osv.

Her i Trøndelag vil jeg påstå at det ikke akkurat eksisterer en dopkultur i stor skala, javisst hører man om folk som røyker, tar piller ol, men ingen jeg kjenner eller har hørt om bruker det jevnlig Det jeg derimot er litt mer skeptisk til, er hvor det drar hen med tobakk og alkoholbruk. Da jeg ble konfirmert var det "ok" å drikke, man kom inn på fester og drikking var godkjent Men i dag, tre-fire år etter, ser jeg småunger helt ned på barneskolenivå som kommer på fester, og de fleste drikker seg like drita som jeg gjør.

Jeg fikk også høre av søstra mi (hun går i 7. klasse) at flere av dem i klassen hennes røyker eller snuser, barneskolen liksom, da hadde jeg knapt nok hørt om tobakk (altså, man ser jo folk som røyker og snuser, men ingen info om det, eller hvorfor de gjør det).

Det jeg mener er problemet, er at når man går på barneskolen eller ungdomsskolen, blir man mye lettere påvirket enn på videregående, eller i arbeidslivet. Når man går på barneskolen, er det ofte grupperinger, og den som ikke holder seg med gruppa, faller ut, og dermed starter mange, som kanskje kunne unngått det, med tobakk.

Nå må ikke dere begynne å prikke på meg "Du vet jo ingenting om saken blablabla" osv, jeg snuser selv, og røyket også tidligere. Det som plager meg derimot, er: Hvor får de pengene fra? For å unngå å få ungene sine til å starte med rusmidler, synes jeg egentlig at foreldre burde unngå å gi ungene sine for mye penger, for tidlig (Hadde selv ikke hatt sjans til å starte hvis jeg ikke hadde fått lommepenger jevnlig)