View Single Post
Har selv gått på Vival (Diazepam) 10mg daglig over lengre tid. To år med eller mindre.
Det blir vel omtrent 300mg i måneden, litt mer enn du går på.
Per i dag får jeg ikke lenger Diazepam.

Medisineringen i mitt tilfelle gjorde absolutt ingenting annet enn å hjelpe meg med alt fra min evne til å ta ansvar for meg selv, personlige forhold, sosiale situasjoner ble enklere og det samme gjelder behandlingen jeg mottok for rusmisbruk. Medisineringen var en del av behandlingen, og jeg kan med hånden på hjertet si at det hjalp enormt. Det fungerte meget bra som forebyggende tiltak med tanke på risikoen for tilbakefall.
Husk at jeg var straight outta lukket avrusning på grunn av nettopp ekstremt misbruk av Benzodiazepiner.

Etter avrusning men før jeg fikk Vival på resept sprakk jeg rett som det var og var veldig ustabil i handlingsmønsteret mitt.
Plutselig var jeg på vei til Oslo Sentrum for å ordne meg piller og diverse for å ruse meg. Å sprekke rett og slett. Ofte.

Ruskonsulent, lege og jeg ble etter mye turbulens enige om å gå for oppstart av medisinering i form av 5mg Vival to ganger om dagen, og plutselig sluttet jeg å sprekke. Jeg tok tak i tingene jeg ikke tok tak i da jeg var mindre stabil og mye mer engstelig og rastløs.
Postkassa ble tømt, regninger betalt, jeg gjennomførte avtaler i større grad.
Det var ekstremt hjelpsomt med tanke på presset jeg var under som følge av rettssaker og at jeg måtte forholde meg til kriminalomsorgen.

Jeg ble en bedre person i nære relasjoner (mindre irritabel) brukte mindre tid på å deppe og være for meg selv, og fikk mer overskudd til å bruke tid på menneskene rundt meg som jeg brydde og bryr meg om.

Tankekjøret og de psykiske problemene forsvant/ble maskert, og det ble derfor stort rom for forbedring - Benzodiazepinmedisinering pluss samtaler/behandling med ruskonsulent hjalp meg så jeg fikk jeg tatt tak i mange underliggende problemer, som igjen hadde en positiv effekt på livet mitt og dermed livene til menneskene rundt meg, som uunngåelig ble påvirket av min psykiske tilstand.
Jeg ble stabil og flinkere til å ta ansvar. Jeg begynte å spare penger og tenke langsiktig.

Men jeg ble selvsagt avhengig av de 10 milligrammene med Diazepam jeg fikk daglig. Det var kjipt da jeg skulle seponere, men det var allikevel så utrolig verdt det.

Det var ingenting i årene jeg fikk Diazepam som tilsa at medisinen gjorde meg utilregnelig, sløv, glemsk, dårlig til å ta vare på diverse ting. Tvert i mot. Jeg vil si medisineringen sammen med terapien reddet meg og lærte meg sinnsykt mye om meg selv ifht. rusmisbruk og potensielle årsaker til veien jeg tok i slutten av tenårene.

-----------

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har fått valium hos lege i 20 år og har aldri hatt problemer med det.

jeg har fått 50 valium i måneden i flere år

man kan gå på 10 mg diazepam daglig og ha førerkort i behold.
Vis hele sitatet...
50 Valium x 5mg i måneden blir 250mg fordelt på hele måneden (8,33mg/døgn).
Det er under de 10mg som kreves for å beholde f.eks førerkort og regnes som edruelig (?).

Jeg har også opplevd at en lege som steppet inn da min egentlige lege var på ferie flagget bruken min av denne farlige og ekstremt vanedannende medisinen. Jeg ble kort og greit tvunget til å starte seponering. Det var starten på en del trøbbel og flere sprekker/selvmedisinering, men det ordnet seg til slutt.

Det er helt bak mål at en lege du møter én gang grunnet tilfeldigheter plutselig får for seg at h*n kan blande seg inn i medisineringen du og din fastlege har samarbeidet om å tilpasse ditt liv over lang tid.

I tillegg er dosene dine, basert på det du skriver i åpningsinnlegget såpass lave at det hele blir en ekstremt overdreven reaksjon på noe som tydeligvis har fungert i to tiår. Krisemaksimering uten like av legen som truer med barnevern osv.

Kom deg i kontakt med legen som skrev ut Valium til deg og få oppklart hva som rettferdiggjorde behandling med Diazepam i utgangspunktet og hvordan det har fungert over tid.
Få tillitspersoner som f.eks sjefen din, legen din, psykologen din, mannen din (søsken, forelder, barnet/barnene dine om de er tett på å være myndige) til å produsere en skriftlig "evaluering" og oppfattelse av deg som person i arbeidslivet, i kommunikasjon med helsevesenet/legekontoret ditt og i privatlivet ditt. Det er såklart fordelaktig om du fremstilles positivt og problematisk om du fremstilles negativt.
Essensen blir vel å få oppklart om noen av de som har mye med deg å gjøre i hverdagen oppfatter deg som redusert/sløv/utilregnelig som følge av medisinene du får.
Det burde jo vært jævlig tydelig for lenge siden, hvis det faktisk hadde vært problematisk forbruk/misbruk av Valium.
Det høres ikke ut som om det var noe problem før denne drittlegen skapte et totalt unødvendig et.

Send inn en klage til fylkeslegen, med tanke på at du nå har blitt medisinert stabilt i 20 år med (forhåpentligvis) god effekt og plutselig trues med veldig overdrevne og alvorlige konsekvenser på grunn av det som i grunnen er en bagatell.
Dette irriterer meg å høre, for jeg har opplevd det samme. For en ufyselig person som truer din stabilitet i livet på denne måten.

Om du til slutt tvinges til å gå av medisinen/seponere, sørg for all del for at det skjer ekstremt(!!) sakte og gjerne over noen år. Kroppen din har tross alt vendt seg til å tilføres Diazepam regelmessig i tyve år.

Dette innlegget er skrevet med forutsetning om at det du har skrevet i åpningsinnlegget stemmer og at du ikke gjemmer sidemisbruk av andre ting.
For eksempel inntak av Alkohol kombinert med medisinene dine er en bra måte å bli virkelig tullete på, og forhåpentligvis holder du deg langt unna moderate og store mengder Alkohol

Lykke til!

Beklager wall of text, men her ble jeg mektig provosert. Det minnet meg sånn om tilfellet der jeg ble presset til seponering og truet med mulig ufrivillig avrusning pga. en resept på usle 10mg Vival/døgn jeg brukte med utmerkede resultater bare fordi jeg møtte på en ukjent lege som var maksimalt besserwisser!
Skulle tro noen av dem er maktsyke sadister som liker å leke med andres liv.
Sist endret av krystallkongen; 8. januar 2022 kl. 04:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.