View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det skulle jeg mene er implisitt, om man leser hva jeg skriver.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt ikke urimelig å tenke, men jeg opplevde det ville være mer fair å gjøre begge sidene eksplisitte.

Jeg ser når jeg leser gjennom innlegget mitt at det kan leses som kritikk av ditt innlegg, og som om jeg stiller meg i opposisjon til det du skriver. Vet ikke om du leste det slik, men det var i alle fall litt klønete av meg og ikke det jeg har ønsket å kommunisere. Beklager det.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg pleier å ta utgangspunkt i at trådstarter snakker sant, med mindre det åpenbart ikke er tilfelle. Her mangler vi imidlertid helt sentral informasjon i saken. Vi vet også svært lite om samtalen ellers, hvilken holdning og tone legen hadde, og hvilke typer hjelp som eventuelt ble tilbudt. En historie kan være sann, men samtidig ikke fortelle hele sannheten.
Vis hele sitatet...
Enig, men vi kommer jo alltid til å mangle sentral informasjon i slike tråder. Jeg tror ikke vi kan stoppe brukere i å konstruere vanntette selvbedragstråder og høste inn støtte noe mer enn vi kan unngå å tråkke ned genuine mennesker.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg føler med trådstarter. Det må være en veldig skremmende situasjon å befinne seg i. Jeg ser bare ikke verdien av å kritisere noen med utgangspunkt i den informasjonen vi har. At leger har mye makt, og at pasienter ofte behandles dårlig i møte med norsk helsevesen, tror jeg ikke er noen hemmelighet for folk flest. I hvert fall ikke her inne. Enig i at det er viktig tema å belyse, men det betyr ikke at man har belegg for å dele ut støtte og kritikk i enkeltsaker man vet så lite om. I hvert fall ikke uten å ta forbehold.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever vel det mer som at jeg kritiserer den tenkte situasjonen. "Om dette stemmer, så er disse tingene kritikkverdige fordi..." snarere enn "Jeg tar for god fisk at alt trådstarter sier stemmer, og skal personlig engasjere meg i at vikaren mister jobben!" Om det som skrives ikke er sant i dette tilfellet, så håper jeg likevel at ordene kan nå ut til noen som senere befinner seg i en lignende situasjon (uansett om det er en pasient eller helsearbeider.) Det er jo, som du sier, ikke noen hemmelighet at pasienter ofte behandles dårlig.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Feilplassert støtte og kritikk kan i verste fall føre til at folk handler på måter som ikke er i deres egen interesse. Jeg synes derfor man bør være litt forsiktig med å fyre opp andres følelser uten å vite hva man snakker om.
Vis hele sitatet...
Enig, men det er jo en felle folk kommer til å fortsette å gå i. Når det er realiteten vil jeg heller fokusere på hva som er galt med en tenkt situasjon enn hva som er mistenksomt ved et mulig troll. Når trollene er gode nok, eller folk bare er for gode til å lure seg selv, kan vi ikke sortere ut sannhet fra fiksjon. Jeg tror likevel det kan være noe å lære av det da?
Sist endret av Mullah; 8. januar 2022 kl. 02:36.