View Single Post
Sitat av Mullah Vis innlegg
... eller rett, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg mene er implisitt, om man leser hva jeg skriver.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Om det er hennes plikt, så er det fortsatt noe med fremgangsmåten. Vikaren går ganske hardt til verks for et første møte, og presser trådstarter fremfor å bygge en alianse. Vikarlegen skal ha det til at fastlegen kunne mistet autorisasjonen, men forplikter seg ikke til å ta tak i roten til problemet. Det er enklere å true relasjonen til en ukjent pasients barn, med de resultater vi har lest; hun lyver om egen nedtrapping, hun er for redd til å ta imot medisinene sine og kjøper de svart (slik at ingen har oversikt over bruken lenger.)

Vi har bare trådstarters versjon her, og det er godt mulig hun ikke er en sannferdig gjenforteller. Om vi likevel skal forholde oss til det vi får presentert om legen, så vil jeg si det er opplagt at vikarlegen har håndtert dette dårlig. Jeg synes det er verdifullt at legers feilbarlighet og konsekvensene av deres utenksomhet belyses.
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å ta utgangspunkt i at trådstarter snakker sant, med mindre det åpenbart ikke er tilfelle. Her mangler vi imidlertid helt sentral informasjon i saken. Vi vet også svært lite om samtalen ellers, hvilken holdning og tone legen hadde, og hvilke typer hjelp som eventuelt ble tilbudt. En historie kan være sann, men samtidig ikke fortelle hele sannheten.

Jeg føler med trådstarter. Det må være en veldig skremmende situasjon å befinne seg i. Jeg ser bare ikke verdien av å kritisere noen med utgangspunkt i den informasjonen vi har. At leger har mye makt, og at pasienter ofte behandles dårlig i møte med norsk helsevesen, tror jeg ikke er noen hemmelighet for folk flest. I hvert fall ikke her inne. Enig i at det er viktig tema å belyse, men det betyr ikke at man har belegg for å dele ut støtte og kritikk i enkeltsaker man vet så lite om. I hvert fall ikke uten å ta forbehold.

Feilplassert støtte og kritikk kan i verste fall føre til at folk handler på måter som ikke er i deres egen interesse. Jeg synes derfor man bør være litt forsiktig med å fyre opp andres følelser uten å vite hva man snakker om.
Sist endret av mentalmelt; 7. januar 2022 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.