View Single Post
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg er enig siaamr, jeg er imot å bruke makt/bedrive hærverk for å utforske forlatte bygninger.
Det å dirke opp hengelåser er i gråsonen, men å klippe over låsen synes jeg blir litt i overkant, med mindre man på en eller annen måte erstater låsen. (levere "funnet" nøkkelknippe til de som forvalter eiendommen?)
Ofte er låsen der for å forhindre at barn forviller seg inn i farlige bygg, eller at dyr skal slå seg ned og lage reir.
Låsen er der ikke nødvendigvis fordi det er noe av verdi å stjele innenfor døren.

Jeg hadde testet bumpkey'n med en tilsvarende lås på forhånd.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at mitt forrige innlegg var åpent for forskjellige tolkninger. Egentlig så har jeg ingenting i mot å bruke makt i forbindelse med UE. Det innebærer naturligvis at det gjøres skikkelig. Om låsen blir brutt - heng på din egen, knuser du et vindu - sikre med planker eller lignende. Blir det brutt opp ved senere anledninger kan du iallefall ha litt bedre samvittighet.

I bunn og grunn har jeg ingen ordentlig grunn for at jeg synes det er greit. Det er moralsk akseptabelt i mine øyne hvis eiendommen på ingen måte er i funksjon. For underholdningens skyld er som regel et avlåst sted mer interessant enn et åpent. Et sted som ikke er avlåst er ofte oppbrukt på flere vis. Mange har vært der før deg, alt av dokumenter og utstyr blir stjålet og stedet kan bli bebodd av narkomane.

Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Stemmer, er ikke så mye verdier å hente i f.eks. et gammelt fjellanlegg som tyskerne lagde under 2. verdenskrig. Verdifulle gjenstander er jo ofte tatt (hovedsakelig av forsvaret/sivilforsvaret). Slike låser er som du sier mest for å holde barn og dyr borte + hindre at alle mulige folk kommer seg inn, uteliggere begynner å sove der inne og slikt.

Staten lar jo slike anlegg bare stå å råtne i over 60 år!!

Mulig at trioving-dørlåser er vanskelige å dirke, men skader jo ikke å prøve... spesielt da med bumping metoden som er ganske simpel, og man kan bare stå der og hamre og hamre til det forhåpentligvis går til slutt. Etter å sett en del videoer og lest litt, virker det ikke vanskelig, men disse amerikanske låsene er mulig litt lettere enn norske trioving da.

Ang. det med å bruke makt for å komme seg inn for UE, så tenker jeg at man helst skal unngå det. Men hvis man etter ha forsøk andre metoder er "nødt" til å kutte en lås som er mulig å erstatte, så er ikke det så veldig ille. I motsetning til å for eksempel ødelegge døren, som kan regnes som mer hærverk (spesielt om døren er original, fra f.eks. krigens dager).
Vis hele sitatet...
Vel, mange av sivilforsvarets anlegg inneholder faktisk veldig mye artig. Det er svært lite av det som anses som verdi i deres øyne, da det meste av utstyret fra den kalde krigen er utdatert nå. Derfor har de på de fleste plassene latt det ligge.

Jeg kan opplyse dere om at kommando- og alarmplassene i Hordaland ryddes ut i disse tider. Så vidt jeg har fått med meg følger resten av landet etter. (ref: http://www.sivilforsvaret.no/Distrik...ger-pa-Midtun/)

Grunnen til at fjellanleggene deres ikke brukes i dag er rett og slett at de ikke er sikker mot dagens våpen. Dette gjelder riktignok bare kommando og alarmplassene, alt som regnes som tilfluktsrom vedlikeholdes flere ganger årlig.