View Single Post
Gjennomgående sett mangler siden struktur, design, godt språk og hierarki. En dårlig start. Har notert noen punkter:
  • Forsidebildet ser feil plassert ut siden elementene er så langt til venstre, og det fungerer ikke så bra på små skjermer. Det samme gjelder med Klarna-bildet. Det lillarosa tekstbanneret har veldig rart plassert tekst.
  • Hvorfor står dette nederst på forsiden?: «1 Velg ønsket produkt. 2 Betal din bestilling. 3 Send ditt bilde til ».
  • Hvorfor er det en «B» som favicon?
  • Tekstoppsettene ser uformaterte ut, og mangler tydelig hierarki. Hva er viktig og burde fremheves, hva er mindre viktig og kan tones ned? På «Kundeservice/bestilling» (hvorfor står det to ganger?) funker det bedre, for her er det faktisk mengdetekst.
  • På «Tilbakemeldinger» (hvorfor står det to ganger?) ser man derimot godt hvor dårlig det funker uten tydelig struktur og hierarki. Skill de ulike tilbakemeldingene fra hverandre på noe vis. Apropos, hvordan kan vi vite at dette er ekte tilbakemeldinger?
  • Søkeresultatene har samme problem, de er ikke bra nok adskilt. I tillegg gir kategoriene på venstresiden lite mening?
  • Når man navigerer seg rundt i de ulike produktkategoriene, hvordan vet man hvilken kategori man er i?
  • På utsjekkingssiden står det «Ha din nettbank-kalkulator tilgjengelig ved kortbetaling.» En overflødig – og utdatert – setning å ha, spesielt om man velger noe annet enn kortbetaling. (Hvorfor er det en radioknapp på frakt og betaling når man ikke egentlig velger noe på dette steget?)
  • Jeg syns produktbildene ser bra ut, det er positivt at disse har en nogelunde gjennomgående stil. Enkelte av de har litt rar beskjæring, men det er pirk.
  • «Gaven til den som har alt»-siden sin tekst er langt bedre enn mye av den andre teksten på nettsiden (bortsett fra at den viser til seg selv, siden den sikkert egentlig er fra et annet sted?) Jeg ville fremhevet denne bedre, kanskje hatt den som en egen underside, og krydret med noen bilder.

Jeg gjorde en vurdering på om denne tråden egentlig var bra nok for «Design for web», da det fortrinnsvis burde være nettsider hvor man faktisk designer mesteparten selv. Jeg mistenker at nettsiden ser ut som den gjør fordi det er et CMS med begrensede valgmuligheter, men håper å bli motbevist.

Og ja, logoen ser ikke bra ut.

Edit: Er det faktisk krystall som selges, eller er det akryl e.l.?
Sist endret av Viva la Opium; 31. oktober 2017 kl. 13:44.