Tråd: Et paradoks
View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Så absolutt!
Vis hele sitatet...
Hvis du er enig i at selvet er kun informasjonen... er du enig i at samme informasjon fint kan finnes to steder på en gang? Og at så lenge de er identiske så er begge informasjonene like ekte, og det gir ikke mening å tenke på dem som en original og en kopi?

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Men la oss vri på den enda en gang. La oss si at maskinen kopierer deg til en ny klone og du overlever, og etter 3 timer så skyter legene deg i trynet med ei hagle bare for moro skyld og du dør men klonen lever enda.

Betyr det da at legene ikke har drept noen, siden din bevissthet nå kun eksisterer i klonen sitt hode? Nei, fordi klonen vil være en annen person. Jeg ser ikke forskjell på dette og at din original dør av maskinen.
Vis hele sitatet...
Bevisstheten eksisterer ikke kun i klonen sitt hode, men i begge hodene. Informasjon kan duplikeres, det føles bare lite intuitivt å tenke på oss selv som kun informasjon.

Etter å ha blitt utsatt for ulike stimuli i tre timer, så er ikke disse bevissthetene lenger helt like. Det er to ulike individer, men begge er den personen som gikk inn i maskinen. Eller videreutviklinger av den personen egentlig, da ingen av oss er helt den samme som vi var. Han som gikk inn i maskinen får utvikle seg i to parallelle liv (hvorav det ene dessverre bare varer i tre timer). Dette merker han selvsagt ikke selv der han entrer maskinen, akkurat som at jeg ikke merker noe til min fremtid. Det er kjipt for den versjonen som blir skutt selvsagt, men ikke mer kjipt enn om han andre blir skutt. Begge er like ekte personer. Ulike, men med samme fortid inntil for tre timer siden. Det vil selvsagt være drap uansett hvilken av dem man skyter.
Sist endret av entropi; 1. januar 2017 kl. 23:55.