Tråd: Et paradoks
View Single Post
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
OK, så da tenker du at det er selve de fysiske synapsene og ikke den abstrakte informasjonen/programmeringen som er deg... hvis man hadde omprogrammert hjernen din, med de samne cellene, til å tilsvare f eks min, ville du da vært deg og ikke meg?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt her.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du aksepterer at du er fysiske/kjemiske prosesser i hjernen, kan eg ikkje forstå at det går an å påstå at det ikkje vert overført til ein klone om vi lager molekyl-for-molekyl-kopi?
Vis hele sitatet...
Jeg aksepterer at det vil bli overført til en klone og at klonen vil være helt identisk som det jeg er. Men det at jeg er klar over faktumet at kroppen og hjernen jeg er i nå blir å slutte å eksistere ergo at bevisstheten jeg befinner meg i nå blir å slutte å eksistere, hadde gjort at jeg aldri hadde tatt selvmord selv om en annen identisk kopi hadde blitt produsert.

Som jeg sa tidligere, om vi hadde produsert 2 helt 100% identiske kopier så ville ikke begge kopiene hatt samme opplevelse, fire øyne ogsåvidere. Hvis det hadde vært sånn at din opplevelse av virkeligheten hadde blitt overført til klonen så hadde du kunne observert alt fra alle de identiske klonene, men jeg tror svært lite på at noe sånt kan fungere. Man kan rett og slett ikke være to personer på en og samme gang, som jeg har fått med meg ihvertfall.