View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei, det skumle er folk med dine meninger som faktisk tror på at "om du har intet å skjule har du intet å frykte". Muslimer er nå gruppen som vil bli rammet av disse nye lovene, og det bunner ned i fremmedfrykt.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri noen gang brukt dette argumentet. Tvert imot, jeg har konsekvent påpekt at lovforslaget er ment til målrettet bruk mot alvorlig kriminalitet og ikke befolkningen generelt (som folk her ser ut til å tro at det handler om). Muslimer generelt vil heller ikke bli rammet. Lovforslaget hjemler ikke bruk av tvangsmidlene med begrunnelse at noen er muslim.

Lovforslaget vil også være underlagt domstolskontroll.

Påstår du at lovforslaget går ut på masseovervåkning og ikke målrettet overvåkning mot personer som kobles til konkrete alvorlige kriminelle forhold?

Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, som jeg har sagt et par ganger her allerede, så krever demokratisk innflytelse at man gidder å sette seg inn i hva som foregår. Jeg synes ikke det er et urimelig krav for å være med å bestemme. Poenget mitt er at det finnes mange muligheter for å påvirke, men det innebærer jo en viss egeninnsats og til dels at man står fram med navn og hevder meningene sine. Noe jeg personlig ser som et privilegium og ikke et herk.

Forresten tror jeg ikke at man trenger å ha status som mistenkt for å bli overvåket etter det nye lovforslaget, men det tar jeg fritt etter hukommelsen nå så det kan være jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Men synes du ikke det er merkelig at noen som påstår at dette innebærer masseovervåkning av befolkningen skal "opplyse" resten av befolkingen? De tar jo direkte feil. Hvorfor oppfordre noen som ikke aner hva lovforslaget går ut på til å gå ut og påvirke folk?

Jeg vet ikke hva du mener med "status som mistenkt", men det må være en konkret mistanke om konkrete alvorlige straffbare forhold. Det vil si at det er snakk om et ganske begrenset antall personer, og at ikke hvem som helst vil kunne rammes av de nye metodene.
Sist endret av hemmeligegreier; 31. mai 2016 kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.