View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
entropi; jeg furter ikke? Det må være lov å kritisere et ikke-fungerende demokrati der folket egentlig ikke har noen stemme for hva som blir dratt frem.
Vis hele sitatet...
Eg drog fram reelle påvirkingskanaler, og du svarte rimeleg usakleg på det. Kva er konkrete mangler ved dagens påvirkingskanaler? Du har alt frå val, der du ikkje treng å grunngi synet ditt for fem flate øre, til høyringsrunder, der fagleg argumentasjon vil vege tungt på mange område.
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Alt jeg snakker om er en tilrettelegging av et system som gjør at befolkningen i Norge kan være med å bestemme slike saker, vi kan kjøre fødselsnummer logg inn og svare anonymt.
Vis hele sitatet...
Men kva bidreg det med? Støy er ein ting. For folk har, som du er inne på, jamt over ikkje tid til å settje seg inn i saker. Er det viktige enkeltsaker vert det fort danna interesseorganisasjoner og aksjoner for det, som tar ansvar for t.d. høyringsuttalelsar på vegne av mange.
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hvorfor dette virker så søkt for dere?
Vis hele sitatet...
Men vil det forbetre demokratiet om folk svarer, og du ikkje har snøring på grunnlaget for det?

Kva om t.d. ein fikk motstridande resultat, som ja til lågare skatt og dobling av statsbudsjettet? Ein slik spørreundersøkelse vil støyte på problem
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Jeg trenger ikke styrte staten i min levetid og vil helst forholde meg som pasifist til mine siste dager, men vi må kunne kritisere og forbedre?
Vis hele sitatet...
Ja, og det gjer du jo no?
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Det jeg synes er synd er at det ikke er en 2 veis dialog med mindre du støtter det politiske systemet satt i spill.
Vis hele sitatet...
Nei, altså. Du kan jo ikkje forvente at systemet skal fungere utanfor rammene av systemet. Det er jo totalt urimeleg?