View Single Post
Seriøst, du sitter på toppen av verdens kransekake her og sutrer over at demokratiet ikke fungerer fordi du ikke kan være med å bestemme uten å bruke tid og gå på kjedelige møter. Ja, du kan ikke en gang skrive i avisa uten å måtte få navnet ditt der og dermed måtte stå for meningene dine. Stakkars. I ganske mange land ville de gitt en arm for å kunne skrive et avisinnlegg med navnet sitt under uten å risikere straff.

Litt mer konstruktivt: Hvis du ikke er så flink til å skrive selv, be noen hjelpe deg. Jeg har selv av og til hjulpet andre med å skrive både høringsinnspill til politiske saker og avisinnlegg, og ber også alltid andre om å lese gjennom og kommentere før jeg sender fra meg slikt selv. Etter min erfaring er det ikke så vanskelig å få innlegg på trykk heller, men du må bruke tid på å få en gjennomarbeidet tekst, ikke bare skrive av deg frustrasjonene. Få hjelp av noen til å få poengene fram saklig og konsist, og hold deg helst godt innenfor ordgrensen. Lange sutreinnlegg tror jeg går i bosset før de har lest dem ferdig. Får du avslag så kan du sende innlegget til en annen avis, men ikke send det til flere samtidig, da vil de ikke trykke det.

Du kan også arrangere demonstrasjoner eller danne en interessegruppe for å øke bevisstheten om saken. Sosiale medier er et godt verktøy til dette, og det kan være ganske effektivt for å sette en sak på dagsorden. Men det krever jo at du bruker tid på å sette deg inn i saken og at du står for det du mener. Jeg synes ikke det er et urimelig krav for å kunne delta i et folkestyre.
Sist endret av entropi; 26. mai 2016 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.