View Single Post
Hei, jeg satt i bilen før i dag og hørte på radioen at påtalemyndigheten i USA mest antagelig kom til å be om dødsstraff for James "The Joker" Holmes som stod bak kinomassakren. Etter å ha snakket med en del amerikanere når jeg var der på ferie så virker det som om dette har en normal sosial aksept i mange situasjoner, kanskje spesielt ved ekstreme episoder slik som denne. Det skal dog nevnes at jeg besøkte typiske sør-stater med en litt mer laidback holdning ang. menneskerettigheter, våpen, etc.

Men prinsippet bak tråden er det samme:

Vi i Norge har jo for ett år siden også fått føle på en ekstrem situasjon. Ja, jeg tenker på 22.Juli 2011. Det er ikke til å stikke under en stol att det var mange i dette landet som mente, og fortsatt mener att Anders B. Breivik bør straffes med døden som den eneste fullverdige og rimelige straff. Noe som er helt greit. Da en av normene han faktisk prøvde å ramme var retten til å ha egne meninger.

Norge har jo lenge hatt fritak for dødsstraff da det ligger i vårt rettssyn som inhumant. Det kan godt hende vi også er bundet oppimot noen konvensjoner ang. dette.
Men dødsstraff har også vært en praksisert metode også i dette landet for avrettelser av uønskede individer

Personlig så er jeg for dødsstraff ved helt ekstreme tilfeller.
Da snakker jeg om tilfeller der dette er en lettvin metode for å gjøre opp en sak der bevissmengden er komplett. Det er ikke noe tvil om at det ikke gjøres et justismord. Det er også lagt til grunn att vi vil spare samfunnet/staten for unødvendig store utgifter. Ikke bare økonomisk, men fysisk følelsesmessig for en stor mengde berørte, ofre, pårørende.
Sånn som situasjonen med Anders Behring Breivik.

Jeg er fullstendig klar over att dette strider helt imot det prinsipp Norge har som rettsfølelse og at mange av dere garantert kommer til å bli provosert.
Men jeg ønsker bare å lufte ideèn.

Så hva tenker dere om dette? Er det henholdsvis greit med dødsstraff ved ekstreme tilfeller?