View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
SSD != spinnedisker. Og tre ganger overskriving er i praksis utelukkande myte. På SSD: Bruk Secure Erase-kommandoen i SATA-protokollen. Det tar eit par sekund, og er effektivt sett trim av heile disken samtidig.
Vis hele sitatet...

Secure erase for ssd var veldig nyttig, kjente ikke til den.

3 x fyll+formater var regnet som best practice tidligere. Hvorvidt det bare er en myte vet jeg ikke noe om, det er jo noen år siden jeg var student. Men husker det ble nevnt dette både på forelesning og at var nevnt i pensum og at dette var standarden feks offentlige myndigheter i blant annet usa måtte forholde seg til og dermed var mange globale selskaper med base i usa som implementere samme standard, slik at dette var ikke bare teori men praksis også selskaper i norge måtte forholde seg til og implementere.

Dette med 3 x overskriv var vel for å sikre mot sw basert gjenoppretting og tech lab gjenoppretting med spesielle magnetiske mikroskop. Tror for å sikre mot det siste var kravet ihht til feks reglene for offentlige instanser ennå høyere enn 3 x overskriv uten at jeg husker nøyaktig.

Dagens krav og standard er jeg ikke oppdatert på.