View Single Post
Jeg har aldri komt frem til noe særlig under selve turen, tankemønstrene blir alt for abstrakte (man tenker "på kryss av konsepter og språk", som jeg liker å si), men når effektene begynner å dabbe av og ting begynner å falle på plass igjen, tenker jeg mye bra. Mitt første soppforsøk fungerte aldri riktig, jeg ble bare litt light-headed den gangen, men når de milde effektene endelig begynte å roe seg, så satt jeg og leste en bok og slengte ut noen løse ord om noen nye sammenhenger jeg klarte å knytte. Kompisen min som skulle passe på meg påpekte at "shit, det var litt av noen innsikter du kom med der".

Mine andre soppturer har på mange måter bare vært en tilknytning til naturen, alt-et, og dette har satt i gang mange tanker, inspirert og stokket om tankene mine for godt, til noe fantastisk mye bedre. Jeg har blitt langt mer oppmerksom på forandringer i meg selv, både store og små, og ser meg selv mye mer distansert enn før, på en bedre måte. Jeg har også blitt "friskere" rent mentalt, etter å lenge ha slitt med mange mange små problemer grunnet en trøblete ungdomstid. Selvinnsikten stiger rett og slett. Men det er viktig å ikke ønske å bli en "knower" av disse stoffene, det er kun inspirasjon, ikke svar, det nærmeste man kommer er en filtrert sannhet (som alltid er tilgjengelig, selv uten sopp). Man vil gjerne også møte på spørsmål som man aldri kan gi svar på. Disse må man ha en evne til å legge fra seg.

Om man følger alle tankemønstre som blir startet på et psykedelika, så ender man garantert opp som spinn hakka galen i løpet av livet. Som mentalmelt sier så gjelder det å ha evnen til å tenke kritisk i alle situasjoner.

Man blir forresten ikke automatisk "smartere", innsiktsrik eller opplyst eller hva man nå enn skal kalle det av psykedelika, dette er et mål man setter seg før turingen, og det krever mye lesing, samtale (helst med andre psykonauter) og innsats. Det er fullt mulig å bruke f.eks LSD som et rave-dop på samme måte som knips og annet ulumsk dritt.

Til slutt så vil jeg si at det er desverre er vanskelig å forklare dette for en person som aldri har prøvd det ut selv før, man ser selv først i etterkant hva "alle de andre" snakket om - til forskjell fra psykotiske personer, som jeg tviler sterkt på at ser det samme, selv med den samme typen psykose.