View Single Post
God kveld.

Jeg vil først begynne med å påpeke at jeg er en hyppig bruker av nFF og da spesielt rusmiddelforumet. Jeg har lest en god del om rusmidler både her og på andre sider, og har funnet emnet psykedelika ekstremt interessant. Selv er den eneste erfaringen min innenfor dette kun en god del weed/hasj røyking, samt en veldig mild trip på Hawaiian Baby Woodrose frø.

Etter å ha lest om en god del erfaringer og triprapporter, har jeg merket meg en ting som går igjen. Begrepet utvidet bevissthet.

Det virker som om folk er under den oppfatning, at ved inntak av LSD, psilycobin, Salvia og andre hallusinogener, utvider man bevisstheten til å sanse og oppfatte ting man ikke ville gjort i sin vanlige bevisste tilstand.

Uten å kunne si helt sikkert hva som ligger i begrepet utvidet bevissthet, vil jeg tro at det er dette: Utvidet fargesyn og hørsel, og det at man tenker på en helt annen måte.

Jeg har forstått det slik, at mange mener at de kommer frem til løsninger på mye rart under en trip. At man plutselig forstår ting man aldri har forstått før. Om seg selv, om andre, om livet og sikkert om hva som helst.

Så kommer vi til spørsmålet mitt som kommer til å bli veldig vanskelig å forklare. Hva ligger i begrepet utvidet bevissthet? Hvordan kan man være så sikker på at det er dét det er, og ikke en forvrengt bevissthet.? At det er et utvidet fargesyn, og ikke et forvrengt fargesyn?

Jeg mener, folk virker så 100% sikre på at de løsningene og svarene man kommer frem til under en trip, er ”de riktige” svarene.

Grunnen til at jeg stiller disse spørsmålene, har mye å gjøre med at en veldig god venn av meg er blitt psykotisk og har blitt lagt inn. I den tiden jeg var med han mens han var psykotisk, merka jeg meg en god del likhetstrekk mellom måten han var på, og måten jeg tror man opplever en trip. Han mente han forstod ting som han ikke kunne forklare, kunne liksom lese andre mennesker på en helt annen level enn før. Bare at dette var jo fiksjon fra han sin side. Men for han, mens han var i den tilstanden, var dette helt logisk.

Så, hvordan kan man skille mellom en psykose(forvrengt bevissthet/vrangforestillinger) og en utvidet bevissthet? Hvordan kan du vite at de svarene du kommer fram til, med psykedelika, ikke bare er ”vrangforestillinger”? At hele LSD-rusen ikke bare egentlig er en eneste midlertidig psykose?

Jeg kan nok selv tenke meg til deler av svaret. Om det kommer noe positivt ut av det, kan det jo umulig defineres som en psykose? (en psykisk lidelse defineres som noe som hemmer deg i dagliglivet). Og mange hevder jo å ha fått positive opplevelser. Leste f.eks. om en som hadde slutta å røyke helt av seg selv etter en trip.

Hva er det positive du har fått ut av turinga di?
Tenker da på sånne ting som selvinnsikt og sånn, men hva legger du i det?
Folk som mener LSD er så life-changing. Ble du lykkeligere etterpå? På hvilken måte er det life-changing?

Har også merka meg veldig mange liksom ”wannabe psykonauter” (kanskje bare mitt inntrykk selvfølgelig), som skriver en eller annen triprapport om flein eller noe, og bare sånn på slutten legger til at: ”Etterpå satt jeg med ny innsikt i meg selv. Det var digg” Uten at det egentlig virker som om de vet hva de snakker om i det hele tatt.

Ok det her ble veldig langt og kanskje litt rotete. Det her er vel egentlig bare veldig mange tanker jeg har rundt dette. Håper også ingen tror at jeg kritiserer bruken av psykedelika eller noe, på noen som helst måte.

Ps. Noen av trådene/postene mine har blitt sletta en del ganger uten at jeg har fått noen ordentlig grunn. Hvis en eller annen mod finner det for godt til å slette denne, vil jeg gjerne ha en grunn
Sist endret av Gamgee; 12. desember 2008 kl. 02:06.