View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har to typer forbrytelser, grovt sett:
*Affekt
*Overlagt

I tilfella der det er affekt, så vil ikkje straffenivået påvirke utfallet. En vil utføre handlinga, uten å tenke på straff og mulighet for å bli tatt. Dei aller fleste drap i norge er i affekt. Sannsynligheta for at dei vil gjenta handlinga er ekstremt liten. Kva oppnår vi da ved å bure inne vedkommande på livstid? Ingen verdens ting, anna enn enorme utgifter. Det er inga preventiv virkning, og du har ikkje beskytta nokon.

Så har ein overlagte forbrytelser. Der har eg heller ikkje tru på det, m.a. av dei grunnane nicho nevner: folk vil bli desperate når politiet vil pågripe dei, og vi risikerer heilt anna voldsbruk mot politi, og soningsapparat, om folk veit dei ikkje slepp ut igjen. Dagens ordning med tidsavgrensa straffer, kombinert med tidlig løslatelse for dei som oppfører seg sparer jo samfunnet for ekstreme ressurser i fengselsvesen, samt rehabiliterer sannsynligvis en del. Eg har heller ikkje tru på at nokon som begår overlagt drap finn det vert 16 års fengsel - eg tipper dei gambler i retning av at dei går fri, og at forskjellen mellom 16 år og livstid ikkje er ekstremt stor når du skal vurdere utfallet av handlinga.

Så netto? Vi oppnår ingenting anna enn større utgifter og meir vold ved lengre straffer. At straffenivået mellom ulike forbrytelser godt kan justerast er noko heilt anna enn det generelle straffenivået.
Vis hele sitatet...
Leste du ikke hva jeg skrev?
Det er det eneste riktig - er det en overhengene stor sjangse for at den dømte skal begå nye drap, voldtekter o.l om han slipper ut så er det rett og slett ikke riktig at han noen gang slipper ut igjen. Folk flest > gærne mordere.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev aldri at jeg mente et drap begått i affekt skulle straffes med livstid. Sjangsene for at disse begår et drap på ny er heller små, og dermed er det heller ikke hold for å holde disse avskilt fra samfunnet resten av livene deres.

Så til overlagte drap - her må vi skille mellom forskjellige grupper drapsmenn (eller kvinner);
- de som utfører et eller flere drap i en sak av forskjellige grunner, ta feks ordrerud-saken, og slike ting. sjangsene for at de dømte her skal begå nye drap er vel også ganske liten, er du ikke enig?
- de som utfører flere overlagt drap i flere saker, ta massemordere and the alike. drapsmenn med tilfeldige offere, rett og slett folk som er gærne i huet.

I den siste gruppen av drapsmenn mener jeg vi i enkelte saker skal ha mulighet til å i dømme livstid. Nå har vi jo forvaring i Norge, så jeg synes egentlig systemet vi har idag er greit. Det jeg vil fram til er at jeg mener det finnes personer som har for store psykiske problemer til at det er trygt å la de gå ute fritt blandt resten av befolkningen. Jeg mener det er blåøyd og tro at _alle_ lar seg rehabilitere og at det ikke finnes drapsdømte som kommer til å drepe igjen etter de slipper ut. Ja, det er kanskje en liten del av drapsdømte som får 16-21 år som vil drepe igjen, men _noen_ vil. Er du uenig i dette?
Så - jeg er for muligheten til å holde drapsdømte adskilt fra resten av samfunnet livet ut. MEN, kun i virkelig alvorlige tilfeller.

Så over til det du og Nichotin skriver ang. økt vold mot politi. Det kan godt være dere har rett i det, men som jeg prøver å presisere så mener jeg nåløyet for å dømme noen til livstid skal være svært trangt. Derfor tror jeg gruppen du mener kommer til å yte økt motstand ved pågripelse vil være liten, og at det kommer til å bli marginalt mer vold i forbindelse med pågripelser. Og å si "Nei vi kan ikke innføre livstid fordi da blir det kanskje mer vold mot politiet når de forsøker på å pågripe drapsmenn.", da mener jeg vi spiller litt for mye etter de drapsdømtes premisser. De som jobber i politiet velger jobben sin selv, og ønsker tydeligvis å ta risikoen jobben medfører. Ja det er selvsagt synd om en politimann dør eller blir skadet i tjeneste, men å tro at vi kan avle et voldsløst samfunn er også rimelig naivt. Vi kan ikke la være å straffeforfølge kriminelle av frykt for at de vil skade politiet vårt. Da har plutselig politiet og rettstaten Norge mistet sin autoritet.
Sist endret av emphi; 18. april 2010 kl. 14:19.