View Single Post
Sitat av hollow Vis innlegg
Men sammenligningen av koronas ankomst med Blücher på vei inn Oslofjorden ? Står den seg?
Vis hele sitatet...
Nei det kan den vel ikke gjøre? Blücher ble vel senket på første kanonskudd i Drøbak om jeg husker korrekt. Korona'n den er her fortsatt, og til tross for knallhard innsats fra landets medborgere og tidvis gode politiske grep (stundom håpløst bakpå) så er vi fortsatt ikke ute av faresonen. Og det virker som selv viktige greier som prøveanalyser og sekvensiering av prøver tar langt lengre tid en godt er. Selv ikke vaksineringen går like raskt som en skulle ønsket seg.

Det blir vel som om Oscarsborg skulle fyrt på Blücher med alt de hadde av kanoner, og Blücher likevel hadde glidd uskadd hele fjorden inn?

Sitat av extrawelt Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke vi tar et skikkelig skippertak, altså total lockdown i hele landet i 3 uker. Da vil de som er syke bli ferdig med sykdom, og de andre beskyttes. Istedetfor skal vi liksom drive på med en liksom lockdown i nesten 1 år? Ikke snakk om økonomiske tap for vi hadde ikke tapt 1/4 av det vi har tapt på ett år, på tre uker. Det faktum at folk kan bevege seg fritt inn og ut av Oslo, og frem til ganske nylig utenlands også er jo helt bakvendt? Altså, det jeg sliter med å forstå er at om dette viruset er så dødsalvorlig, hvorfor håndterer vi det ikke mer alvorlig? Hvorfor er kjøpesentrene fulle men barene stengte? Jeg er ingen fan av konspirasjoner, men man begynner jo å lure om det finnes en annen agenda bak dette når man ser på den elendige håndteringen.
Vis hele sitatet...
Tusenvis av grensepasseringer uten testing, selv etter at regjeringen etter nyttår sa at "Nå! Nå skal det være OBLIGATORISK testing for ALL innreise til landet. Selv ikke det klarte de håndheve. Og i køene som oppsto på Gardermoen så var vel sjansen for å BLI smittet helt enorm de første dagene, eller kanskje hele første uken. Passasjerer stod opp mot 3 til 4 timer i kø, skulder ved skulder. Og en hel haug andre passasjerer valgte å gå utenom den "obligatoriske" testingen. Og hvorfor er sjåfører av tungtransport unntatt fra testingen? Det er jo ikke slik at de kun befinner seg i lastebilen sin? Neida. Det er inne på bensinstasjoner, de er å får seg mat, dusjer, og sikkert i kontakt med andre under lossing og lasting. De burde blitt testet, de også ved innreise. Eller så burde det vært krav om blodfersk bekreftelse på at de er smittefrie.

Jeg er tilbøyelig til å være enig. Kjør en knallhard lockdown i noen uker. Ja det ville blitt kjipt, men om vi etterpå ha stålkontroll på alle innreisende og tar kostnaden så ville vi sikkert kommet bedre ut både økonomisk og psykisk enn hva som skjer nå med den lange seigpiningen.

Og regjeringen valgte jo å lytte til sine kjernevelgere, feks Hurtigruten og åpnet opp for reiser og "egenkontroll" og vi så åssen det gikk.

Regjeringen har gjort endel veldig bra valg og endel veldig dårlige valg. Men nå med siste runde rundt mutasjonen, og det at vi viste at smitten ville øke uansett mutasjon etter jul pga all reisingen og store sammenkomstene også klarte ikke regjeringen å skalere opp testingen i forkant. Det er rett og slett elendig. Jeg skjønner at det var tungt i mars ifjor å gå opp tempoet på testing. Men før jul burde slikt ha blitt rutine og de burde ha hatt en plan for håndteringen av større smittetrykk. Men nei.
Sist endret av _abc_; 29. januar 2021 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.