View Single Post
Sitat av nowhere Vis innlegg
Tja. Jeg tror det er negativer ved tvangsbruk.
Vis hele sitatet...
Ja, uten tvil! Men det er også veldig negativt for en pasient, om pasienten er rabiat manisk også. Så kunsten er, det å finne en balansegang på det som skader pasienten minst. Er dette perfekt i (den norske) psykiatrien? Absolutt ikke! Men dette kommer heller aldri til å bli perfekt. Da den som skal avgjøre slike vedtak, ikke har full kjennskap til pasientens historie, følelser og handlingsmønster. Altså behandler må fatte et mulig tvangsvedtak, på det han/henne vet og det han/henne merker på pasienten. De fleste gjør her så godt de kan. Altså det er heller ikke lett å være behandler oppe i dette.



Sitat av nowhere Vis innlegg
Da pasient ikke mottakelig for hjelp. Nå er jeg personlig i mot bruk av tvang, med mindre det er fare for liv og helse (av andre).
Vis hele sitatet...
Hva når en pasient er i en tilstand, der en f.eks. vet at det er ganske vanlig å begå selvmord etterpå.
For som jeg har nevnt tidligere, det pleier å være slik at desto villere opptur, desto ille blir nedturen etterpå.
Så da er kanskje en av de beste måten å hindre full dybde av depressjonen etter manien, nettopp å hindre manien får fritt spillerom. Blant annet bare å få pasienten til å sove.


Altså opplegget er, at behandler må utvise et skjønn basert på sin kunnskap, erfaring og pasientens oppførsel. Tvang er dessverre noen ganger nødvendig.