View Single Post
@janolov: Jeg kjenner ikke pfSense, men innlegget til @atg burde være mulig å følge nokså greit. Kortversjonen er:

Du må opprette et eget virtuelt LAN-interface som kjører DHCP-klient og som er tilkoblet VLAN 101. Dette interfacet vil da få tildelt en privat IP-adresse (@atg fikk en 10.164.x.x), og du bør da passe på at du ikke bruker samme IP-range til ditt eget LAN. Dette er første steg, og før du har fått til det er det ikke vits i å gjøre mer av oppsettet.

Ellers fikk jeg omsider til oppsettet der jeg kjører FMG i bridge, og har gammel TV-dekoder i eget LAN bak egen router. På grunn av at FMG er i bridge, så må jeg da også ha en forbindelse mellom min router og en av FMGs dedikerte TV-porter. Jeg gjorde dette kun som en forberedende øvelse, fordi jeg kan komme i en situasjon der jeg midlertidig beholder FMG og samtidig skal ha den nye TV-løsningen. Å kjøre FMG i noe annet enn bridge er uaktuelt, og derfor ville jeg teste dette også med den gamle TV-løsningen, som en slags øvelse. TV-dekoderen har da dobbel NAT mot Altibox, men det er strengt tatt ikke noe problem i det oppsettet.