View Single Post
RB2011 er en eldre router og anbefaler ikke å kjøpe denne. Det er flere andre med bedre ytelse til lavere pris. En av de som står på listen til LEDE er hEX (nøyaktig modell betegnelse til denne er RB750Gr3), alternativt RB962UiGS-5HacT2HnT(obs, denne har langt dårligere routing ytelse, men inkludert 11ac trådløst).

Jeg bruker for det meste Winbox til å konfigurere RouterOS. Men RouterOS har også et webgrensesnitt, som du kan gjøre det samme konfigurasjonen fra. Webgrensesnittet og Winbox ser nokså likt ut, men fordelene med Winbox er at det er mye kjappere enn en webside, det husker hvilke konfigurasjons taber du hadde oppe sist gang du konfigurerte routeren, du har mulighet til å koble til en router på MAC adresse nivå, menyene har raskere oppdaterings rate(hvis du overvåker pakker etc) og støtter et par andre mindre viktige, men små kjekke funksjoner.

De hender jeg bruker kommando linjen, men merker det blir mindre å mindre. Tror jeg bruker det mest til å kopiere konfigurasjon fra en router til en annen, eller hvis jeg følger guider fra nettet. Kommando linjen er for øvrig bygget opp med samme struktur så webgrensesnittet \ Winbox så dette henger ganske godt sammen når du kommer deg over den første kneiken.

Den største fordelen med Mikrotik og Routeros er også også den største svakheten. De er enormt funksjonsrike, noe som medfører at konfigurasjonsmulighetene og menyene blir ganske overveldende. Det kan rett og slett bli for mange valg og muligheter for den vanlige bruker, men om du er villig til å bruke litt tid så kommer du deg gjennom dette. Innimellom har RouterOs slitt med oppdateringer som ikke har vært testet nok, noe som medfører enkelte bugs her og der, men dette har blitt mye bedre med de siste årene, og jeg vil påstå at det alltid har vært bedre enn hva det er på annet forbrukerutstyr.