View Single Post
@crazylegs : Den rimeligste versjonen jeg har listet fra Mikrotik er hEX(RB750Gr3) og har en listepris på 60USD, noe som jeg anser som rimelig med tanke på ytelse og hva du faktisk får.

Jeg har en Mikrotik CCR1009, men den er skikkelig overkill. Nå er det noen år siden jeg kjøpte den og jeg kommer nok til å beholde den i mange år til, så forventet levetid blir nok mellom 5-10 år og derfor synes jeg det er en god investering for meg personlig. Pluss jeg har ganske stor interesse for dette

Tilsvarende funksjonalitet finner du nesten ikke hos andre leverandører i samme prissegment, du må da typisk over på Cisco routere som fort kan bli 5 ganger prisen. Jeg har byttet mye utstyr opp gjennom årene fra Cisco til Mikrotik. Oppsummert er Cisco best, men til en betydelig høyere kost som du ikke klarer å forsvare alltid og hvertfall ikke til private formål.

Alle Mikrotik produkter kjører RouterOS, med andre ord kan du fint bruke din RB2011UiAS-2HnD-IN til å erstatte FMG hjemme-sentralen. Men tror den kan bli litt i svakeste laget hvis du har 500mbit+ internett og en tung\krevende firewall kjørende på den. Men dette er det jo bare for deg å prøve

@KydeX : Billigste utgaven jeg kan anbefale fra Mikrotik til dette er hEX(RB750Gr3). Denne skal fint klare 1\1Gbit med få firewall regler og oppsettet jeg har linket til over, men den har dessverre ikke SFP port.

Neste steg opp som jeg anbefaler er RB3011, denne har flere porter + en egen SFP port som du kan kjøre fiberen mot, samt en kraftigere prosessor som klarer flere firewall regler.

Faktisk hastighet du oppnår fra WAN til ditt LAN er veldig avhengig av pakke størrelse og hvor mange firewall\regler du har lagt inn i routeren din. Jo flere regler og betingelser, jo lavere routing hastighet vil du få, ettersom dette vil kreve mer av CPU'en som sitter i routeren, du kan få en indikasjon på faktisk hastighet ved å se nederst på Ethernet test results på hjemmesiden til Mikrotik (Routerboard.com).
Se på linjen: Routing 25 ip filter routes og kolonne som viser 1518byte pakkestørrelse så vil du få en indikasjon på hvilke WAN<->Ethernet ytelse du kan forvente i et vanlig oppsett.

Mikrotik hEX ytelse: https://mikrotik.com/product/RB750Gr3
Mikrotik RB3011 ytelse https://mikrotik.com/product/RB3011UiAS-RM

Det er dessverre ikke så mange norske forhandlere av Mikrotik. Et par av produktene har jeg gjennom Dustin, men de fleste har jeg kjøpt fra EuroDK.com (som holder til i Latvia). Frakten er rask (2-3 dager normalt) og prisen er lav. Har aldri hatt noen problemer og har nok kjøpt over 50 produkter derifra. Vær dog obs på moms + behandlingsgebyret til posten\fedex i tillegg

@mroek: Du har linket til rett utgave Denne er vifteløs og har 10Gbit SFP+ Port, ganske heftig sak som sannsynligvis vil klare 10gbit internett uten å bry seg. Jeg har den litt eldre utgaven og er storfornøyd, har kjørt noen stress tester på 10Gbit med routing og da ligger cpu bruk under 30%...

RouterOS som Mikrotik kjører på sine routere er litt kronglete å sette opp hvis en har begrenset kunnskap om nettverk og routere. Anbefaler derfor å prøve ut en rimeligere router eller teste routeros gratis versjonen på en datamaskin for å se om det er noe en blir fortrolig med og får til.

Jeg lærte meg RouterOS som du skrev ved å installere det på en datamaskin, kjørte det i virtualisert modus i noen år, før jeg tok steget opp på deres hardware platform. Men det har jaggu gått med endel timer lesing rundt på nettet og youtubing før en kommer i mål, men så er jo dette også litt kjekt
Sist endret av atg; 4. august 2017 kl. 10:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.