View Single Post
@atg:Fint at du legger ut nødvendig oppsett for Mikrotik, er sikkert noen andre som også har det. Og uansett kan det jo være nyttig å se på om man forsøker å lage tilsvarende oppsett på annet utstyr.

Når det gjelder internett via VLAN 101, så ser jeg at også de gamle Kreatel/Motorola-dekoderne snakker med servere som er tilgjengelig på internett. Det er riktignok interne Altibox-servere, så routingen til disse foregår nok internt, men de er altså også tilgjengelige fra internett.

Ellers så tror jeg kanskje det burde gå an å lage et oppsett for den nye tv-løsningen med egen router og samtidig beholde FMG i bridge mode, men det vil kreve en fleksibel router (jeg kjører LEDE på en Netgear R7800) og at man har to kabler til FMG (en for TV og en for internett) fra routeren (eller at man har en VLAN-switch og trunker trafikken inn på en port på routeren. Da må switchen i så fall ha den ekstra kabelen til en TV-port på FMG). Det vil jo da bli både dobbel NAT og dobbel IGMP proxy for dekoderne, men det *burde* kunne fungere. Jeg har testet litt her hos meg (men ikke med noen dekoder), og jeg fikk til et oppsett der jeg fra mitt LAN kan snakke med (og pinge) Altibox-servere som ligger i VLAN 101.

Multicast har jeg ikke testet, men for å se om jeg får det til å fungere så kan jeg jo teste med gammel dekoder (som jeg har). Om jeg får det til å fungere, så er jeg 99% sikker på at det også ville fungert med ny dekoder.

Dette er jo selvfølgelig en rotete løsning, men så lenge jeg fremdeles har fasttelefon (jobbrelatert), så kommer jeg ikke utenom FMG (tror jeg). Hvis jeg kan bli kvitt fasttelefonen, så er det jo mye ryddigere å fjerne FMG, selvfølgelig.
Sist endret av mroek; 3. august 2017 kl. 13:21.