View Single Post
Heisann! Denne sommeren har jeg bestemt meg for at jeg skal ta beina fatt og vandre over Hardangervidda.
Det er lagt veldig mye planlegging i turen da det er min første ordentlige langtur, så det hadde vært utrolig kjipt
å glemme noe som kunne være kjekt å ha!

Jeg har vært en god del på tur tidligere, og mesteparten av turene har vært solo. Turen i sommer er også solo,
så jeg må sørge for at alt jeg trenger er med i sekken. Derfor tenkte jeg at en tråd her er midt i blinken,
da mange hoder tenker bedre enn ett!

Ferden går fra Kinsarvik til Finse med litt omveier her og der for naturens skyld. Det blir ca 83 km med vandring
med en ganske tøff start (klatring på 1000m), men etter det så er det ganske så greit. De daglige strekningene er
på rundt 15km i noe variert terreng, men jeg tar det i et ok tempo og begynner å gå tidlig på morningen rundt 7-8.


Pakkelista jeg har så langt er:
- 75L Bergans sekk (litt overkill, men heller litt for stor enn liten)
- Telt (Reinsfjell superlight 2) + lappesett
- Sovepose (Marmot Never Winter) + lakenpose
- Liggeunderlag (Thermarest xtherm) + Mammut foam (tviler på at den er nødvendig)
- Vanntette pakkesekker (en 4L til tøy og en 0,5L til elektronikk)
- Kart (1:50 000) og kompass + en artig kart app på mobilen jeg stoler lite på
- Turpute (exped down) *luksus*
- Kniv + tursag
- Camelback 2L + drikkeflaske /m dl mål
- Paracord
- Fiskestang (+ fiskekort for noen dager)
- Såpestykke + turhåndkle
- x2 Powerbanker
- Hodelykt
- Solkrem
- Fyrstikker + ildstål
- Kokesett (skal kjøpes inn - tenker multifuel da det varer lengere?)
- Dopapir (slår aldri feil)
- Div. medisiner (paracet, sportsteip, Antibac, førstehjelp)
- Crocs eller slip pusher
- Turstaver?
- GoPro til filming (burde vel filme litt på turen)

* Jeg skal lage en ordentlig liste for mat senere, men det blir satt av rasjoner for lunsj og middag (ganske variert). Kanskje litt fisk også om jeg er heldig! *

Det er en del til som er på lista av tøy osv (ingenting er av bomull, så det tørker fort og puster). Jeg må skaffe solbriller, men går alltid med caps på tur. Jeg vil ha med fiskestang selv om det er 8 år siden siste fisketur, men jeg kan rense og filetere fisken. Jeg har veldig lite erfaring med brennere i naturen (bruker dem mye på laboratoriet) - spesielt multibrenner er noe jeg aldri har brukt før. Vet hvordan den anvendes, men usikker på hvor mye brensel jeg kommer til å bruke. Vil 590ml renset bensin holde til en tur på opptil 6 dager? Jeg ser på MSR Whisperlight Universal, da jeg vet brenneren har mye å si på brukstid og effekt.

Er det noe dere vet om som kan være nødvendig på en slik tur?
Jeg har ikke pakket inn eller veid alle tingene enda, men det aller meste veier svært lite. Takker for innspill
Sist endret av The Riddler; 3. juni 2018 kl. 22:34.