View Single Post
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Jeg har nylig flyttet og gjort en overhaling selv!
Etter mye research har jeg kommet frem til en tilsynelatende veldig god løsning.

Router: Her vil jeg anbefale pfsense på det sterkeste!
Veldig kraftig og samtidig oversiktlig og stabil programvare som gjør det gøy å sjekke logger og sette opp brannmur-regler. I tillegg står du fritt til å velge hva slags maskinvare du vil ha det på, og er du som meg kan du dedikere ti ganger så kraftig maskinvare som det en router egentlig trenger

Switch: Gå for en hvilken som helst gigabit unmanaged switch.
Jeg valgte gs108E i tilfelle jeg i fremtiden vil leke med de ekstra funksjonene, men per i dag er det bare en helt enkel idiotswitch som alle andre. Her er det vanskelig å kjøpe feil.

Kabel: Ettersom du skal ha såpass mye kabel kan du vurdere å kjøpe en rull med Cat5e eller cat6 og lære deg å crimpe kabler selv. Vil være superenkelt å få ting ryddig da du kan justere lengder osv helt selv. Personlig bruker jeg en blanding av diverse ledninger, der de fleste korte distanser(TV, ps4 til switch osv) dekkes av superbillige cat5e fra kina og lengre distanser enten er god kvalitet cat5e fra clas ohlson eller lignende.

Sikkerhet: Vel, jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Er du redd for angrep må du belage deg på mange timer research og stadig oppdatering. Personlig sliter jeg ikke med angrep og da fungerer brannmuren i pfsense utmerket out-of-box med et knippe ekstra regler lagt til.


Her er mitt oppsett:
30/10-linje fra NGT fra veggen til WAN på deres smartrouter som kundesupport satt i bridgemodus for meg. LAN1 derifra går til WAN i pfsense som da henter ut public IP og tar seg av alt fra firewall til routing og DHCP.
Videre går da LAN ut til netgear-switchen der jeg kobler opp stasjonær PC og en raspberry pi 3 med pihole(adblock på steroider. Jadajada jeg vet om pfblockerng).
En jævla lang kabel strekker jeg til switchen bak tv-benken der jeg kobler opp alt av medieavspillere og konsoller.
Resten av enhetene kobler seg på wifi via AP-AC Lite'n.
Har ikke større leilighet enn 30-40kvadrat, og den leverer selvsagt overlegen dekning i hele huset. Drar inn godt over 20mbps på andre siden av gata også


Jeg er godt fornøyd med mitt oppsett så langt, så jeg håper du finner litt inspirasjon her