View Single Post
Glemte å nevne en viktig ting ts. Om du går for 12v for å slippe kostnadene (både de økonomiske og tap av effektivitet) ved å bruke inverter så se om du finner en diesel generator med DC output. Altså at du ikke trenger omforme det generatoren gir ut fra vekselstrøm til likestrøm.

Har du en likestrøm generator fyller du opp batteribanken med minst mulig tap. Er sikkert noen som kan regne på dette og gi deg konkrete eksempler. Mener å huske at om du må gå veien fra vekselstrøm til likestrøm (dc til ac) så kan tapet bli opp mot 10-20%. Skal se om jeg finner tilbake til der jeg leste det.

Personlig ville jeg nok valgt diesel til oppvarming. Feks webasto. Ellers er det vel også diesel vannvarmtvannstanker i mindre størrelser for maritim bruk du kan se på. Som vidarlo sier så vil induksjon gjøre at du må dimensjonere opp alt sammen, og bortsett fra at det er akademisk øvelse og å sikre at du ikke går over maks kapasitet når du koker og steker så koster det brått masse ekstra cash du heller kan bruke på innredning og ombygging.

Ps har du først varmtvann så kan du kjøre en varmesløyfe i gulvet og fin lunk i bilen når du camper. Kanskje mer behagelig enn webasto til varm luft?

Er det forresten noen spesielle grunner til at du ønsker li-ion batteripakke? Klart du sparer noe vekt, men kostnadene er vel minst 3-4 ganger mer enn blybatterier som tåler dyputladning. Solceller vil hjelpe, spesielt på sommeren i godt vær. På vinteren kommer det jo an på hvor du camper. Lite å hente i mørketiden på solcellene i nord-norge...
Sist endret av random67489; 9. juni 2019 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.