View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Men! Det er enda en grunn til at jeg nevner dette, fordi det har en ganske kul konsekvens som jeg tror mange kan sette pris på. For hvor lang tid vil et foton bruke fra jorden til Proxima Centauri, sett fra fotonets eget ståsted? Null! Det vil ikke bruke tid i det hele tatt! Sett inn v=c i Lorentz-faktoren, og tiden blir lik null! Fra fotonets perspektiv blir det absorbert i nøyaktig samme øyeblikk som det blir emittert! Fra sitt eget perspektiv reiser det aldri i tid! Og når du har svelget dette, hvor langt har det reist, sett fra sitt eget perspektiv? Null igjen!! Det har heller aldri reist i avstand! Dette betyr at fotonet, sett fra sitt eget perspektiv, aldri har eksistert! Det må være lov å kalle en real mindfuck.
Vis hele sitatet...
Som karen over her, så bøllet denne litt med søvnen min

Når jeg har tenkt på det litt, så har jeg likevel et spørsmål. Vil ikke dette egentlig forklare "principle of least time", som jeg så Feynman snakke om i en eller annen video. Mener han sa at fotonet tok alle mulige veier frem til målet, men "valgte" den som tok kortest tid.

Siden fotonet reiser med lyshastigheten, så kan det jo også være over alt på en gang, men der det absorberes vil være det "første" stedet det treffer noe som absorberer det.

Eller er jeg helt på bærtur nå ???