View Single Post
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Det er ikke lenger lov å kalle en spade for en spade, det kan være at spaden tilhører en minoritet, et truet samfunn, eller rett og slett bare føler seg støtt av å bli kalt for spade. Det korrekte er å kalle den et jordbearbeidingsverktøy.

Må man virkelig være så sykt hensynnsfull at man ikke kan henvise til feite folk som nettopp det? Det var jo ikke som om han forsøkte å fornærme dem. De manglet bordnummerering og brukte derfor andre ting for å huske hvilke ordre som hørte til hvile bord. Helt legitimt spør du meg.

Ordet feit beskriver noe med høyt fettinnhold, man sier feit mat, feit hudkrem osv.. For å sette det på spissen så er det ikke et skjeldsord.

Jeg leste en for en stund siden en meget interessant artikkel om dette fenomenet. Om ville tilstander av politisk korrekthet tatt ut av proporsjoner. Jeg mener det var i forbindelse med en eller annen av 22/7 sakene, men klarte ikke finne den frem nå på sparket.
Vis hele sitatet...

Svart er og en beskrivelse på hva som skjer om lyset forsvinner. Men det ville vært svært umusikalsk å la det stå "svartingene ned hjørnet" om det var 3 gjester fra Afrika blant gjestene.

Feit er ikke et skjellsord før det blir brukt som et - og her brukes det på en så dårlig måte at da blir det et skjellsord. Det blir nedlatende.

Om en kunde kommer på restauranten i klær du ikke liker ville du tiltalt personen som "du i den satans stygge dressen"?

Dette handler ikke om at vi ikke kan kalle en spade for en spade. Det handler om takt og tone. En restaurant er for betalende gjester. Gjestene skal ha en bra opplevelse for det er de som betaler lønna di. Om du forulemper gjestene, sier at de er stygge, feite, har jævla fucka dress hva forventer du? Da må du bare finne deg et annet yrke eller i det minste en annen arbeidsgiver.

Om opptrinnet heller skjedde hos gjestenes fastlege som forsøkte å få gehør for en livsstil endring hos damene og han følte han ikke nådde frem ville det vært greit å kalt damene feite - da ville ordet vært brukt til å understreke et viktig poeng. Og en lege bør avogtil være brutalt ærlig selv om det kan bety såret stolthet
I restauranten derimot ble det notatet bare å være frekk mot betalende kunder. Rett og slett usmakelig.

Om du ikke klarer å se forskjellene vil jeg si at da mangler du noen av samfunnets sosiale koder og du vil nok få det tøft fremover. Vi lærer alt som barn å fortelle sannheten - man allerede som veldig unge har de fleste av oss lært oss at vi forteller ikke sannheten for enhver pris. Vi sier ikke til dama at den buksa gjør baken svær - eller dama di påpeker ikke støtt og stadig at du begynner å få måne. Og holde seg innenfor de sosiale kodene er viktig - uten dem fremstår vi som tullinger og vil også bli behandlet som tullinger.
Sist endret av random67489; 20. desember 2012 kl. 11:36.