View Single Post
Tenk deg at du er en veldig smart og skarp person. Du gjennomfører hele grunnskolen og videregående med gode karakter. Du går videre til et godt universitetet hvor du velger hva du har lyst til å jobbe og leve av. Du skriver en bachelor om et spesifikk tema, så går du videre på master og spissfordyper deg innen et spesifikk fagområde.

Nå har du en master og er på mange måter en "ekspert" på det fagområde. Du er ingen professor med doktorgrad, men du har god peiling på ditt fagfelt. Videre opparbeider du deg en god arbeidserfaring innenfor ditt nisjeområde.

La oss si samfunnet i Norge er konstruert av mange sånne nisjeområder. I hver nisjeområde jobber det en eller flere kompetente mennesker som har viet store deler av livet sitt til sitt fagfelt. De oppdaterer seg på den siste forskningen, de leser de siste fagmagasinene og fagavisene som omhandler deres fagfelt. Og de jobber med det området hver eneste dag.

La oss videre si at alle disse nisjeområdene kombinert utgjør den helheten som vi kaller Norge. Dette foregår helt i fra toppen og helt til bunnen.

Da mener jeg ikke toppen fordi de er verdt mer enn andre, men fordi de besitter en spesiell type kompetanse som gjør de egnet til å trekke beslutninger på et høyt nivå. Og det samme med bunnen, at det er mennesker som besitter en spesiell type kompetanse som gjør de egnet til å trekke beslutninger på et lavt nivå.

Om olje:
Norge er ikke det eneste landet med mye olje her i verden. Men vi er et av de få landene som har latt rikdommen gå hele befolkning til gode. Se gjerne til Saudi-Arabia og prøv å forestille deg hvilket liv du ville hatt der. Eller Venezuela!

Norge gjør det altså godt fordi hver arbeidstime her i Norge er veldig effektiv. Vi har teknologien til å få utført veldig mye arbeid på relativt kort tid og med relativt få folk. Det har blitt investert i folket ved å blant annet tilby gratis utdanning. At hvert menneske i Norge har høy kompetanse innenfor et felt gagner hele samfunnet som en helhet.

I løpet av denne tråden har du som enkelt person nevnt fagfelt som berører tusenvis av mennesker. Det betyr at det daglig sitter tusenvis av høyest kompetente mennesker og funderer på akkurat de samme tingene. Den eneste forskjellen mellom deg og de, er at de vet at de er eksperter på sin nisje og sitt fagområde, mens du spyr ut oppgulp om mange ulike fagområdet av gangen uten å tilsynelatende ha noen slags form for kompetanse eller kunnskap innenfor noen av de berørte emnene.

Jeg tror Norge klarer seg mye bedre uten innspill fra deg!

Jeg våger å svare deg på denne tråden, for det er tydelig basert på flere av tingene du sier, at du ikke har så god kompetanse på disse områdene, men jeg kommer på ingen som helst måte å mene at jeg vet løsningen på tingene du lurer på. Der må jeg nesten bare sette min lit til de kompetente menneskene som har med det, akkurat som jeg stoler på at jeg er kompetent innenfor mitt eget fagfelt.
Sist endret av Ardluh; 6. november 2019 kl. 17:48.