View Single Post
Jeg forstår i stor grad hva du sier, og har vært så heldig å unnslippe det etter tiår i samme båt, og føler nå selv jeg har veldig stor kontroll over hva jeg føler og tenker. Det var da to helt sentrale ting jeg har gjort det siste året som har ledet til dette.

For det første har jeg begynt jeg å trene styrke hver dag. Dette føles så bra for meg at tanken om angst, forvirring, og generell tap over kontroll over følelser og tanker er ikke-eksisterende etter det kom inn blant mine daglige gjøremål. Listen over positive sider av trening er uendelig lang, og det er ingen grunn til å la vær.

For det andre har jeg drastisk redusert hva hverdagen min består av. Jeg har redusert hverdagen ned til 5-6 mentale "bokser" som er svært enkle å forholde seg til. Disse tar da form slik: trene(hobby), spise, være sosial, studere(jobb for deg?), få nok søvn. Om en har så få ting i hverdagen å fokusere på, mister man følelsen av å ikke ha kontroll, fordi det ikke lenger er noe å ikke ha kontroll over. Jeg anbefaler deg å lage noen slike mentale bokser som du ønsker at din hverdag skal bestå av, nesten som en grunnmur for ditt lykkelige liv. Grunnen til å gjøre dette er at man da sitter igjen med en "ren" hverdag uten støy og bekymringer som fører til angst, forvirring etc. Når denne grunnmuren er på plass, er du fri til å plassere flere ting i hverdagen en etter en, og føle om hver og en har en positiv eller negativ effekt på livet ditt.

Dette er hvertfall noe som har fungert veldig bra for meg.

Vidarlo: Du har helt rett i at hjernen ikke er en muskel, men det er fortsatt en velkjent analogi som brukes ofte av både hjerneforskere, psykologer og nevrologer.