View Single Post
Trådstarter
24
Hylsene tar vanlige tennhetter, den store typen. Trodde det skulle være unødvendig å nevne, men jeg har ikke våpen kort, så får ikke handlet noen tennhetter.

Alt det du ramser opp der kan vell løses med å prøve seg frem? Først med å bare prøve tennhettene, for så å prøve med litt krutt og så øke megnden etter man har prøvd seg frem.
Test skyting blir jo heller ikke gjort med å holde geværet. Blir nok satt opp en prøvebenk osv. Har null planer om å ødelegge verken gevær eller meg selv, så om ting blir risikabelt eller usikkert legger jeg det på hylla.

Diesett, hylser og kulestøpesett får jeg i slutten av måneden. Mangler bare tennhetter å krutt, å det tenkte jeg å prøve å lage selv.

Er veldig opptatt for tiden så får ikke brukt nå mye tid på jegerkørs eller noen skyte klubb.
Det er også veldig lenge mellom hver jegerprøve, og ikke er det noen pistolklubb her, så det utgår for tilfellet. I fremtiden skal jeg ta det, men ikke nå.

Vil prøve meg frem med Mauseren og se hvordan det går. Jeg er ikke så opptatt av våpen at jeg orker å legge så mye tid i ''pappirarbeidet'' som staten krever. Jeg bor på vidda og vil bare skyte litt i ny og ne, ikke mer enn det.
Når jeg tenker å utvide våpengarderoben tenkte jeg å ta jegerprøven.
Det er vell forsåvidt noen ekstra regler uansett med gamle våpen og svartkrutt, om jeg har forstått det rett?

Jeg er heller ikke så opptatt av å ha noe værsting våpen som en AR15 i heimen.
Og når jeg tenker på prepping så er det rett å slett for en måte å skaffe seg nå mat skulle det skje noe, så er en AR15 litt for røff for min smak å er også utenom mitt bruksområde. Er forsåvidt gamle våpen som er interessant å.

Men det er vell en mulighet å bare lade noen skudd hos en venn med våpenkort/jegerprøven, også skyte med dem til man får ordnet med tilatelse selv.

Men det er jo fortsatt greit med et svar på dette da.

Etter å ha lest litt om dette har jeg kommet frem til å prøve Armstrongs mix.
I første omgang blir det uten svartkrutt og kule, så ren testing av tennhetter med littegranne Armstrongs mix i. Jeg utsetter planene om å prøve med svartkrutt og kule. Får se åssen det blir med bare mixen og åssen rifla tar det i første omgang iaf.
Tror dere har rett i å bare skaffe noen skikkelige tennhetter istedenfor. Hadde vært kjipern om det blir noe likt dette bare med svartkrutt å kule. Video: https://www.youtube.com/watch?v=nN1lCofdW0c
Det er ikke verdt det.


Får heller vurdere å ta det til neste nivå om det skulle skje noe som krever at man må lage egne.

Men synes fortsatt at det kunne vært kjekt med noe info rundt dette. Er fortsatt interessert i hvordan man eventuelt kan gjøre det og om noen har gjort det. Så om noen har info eller kunnskaper om det så gjerne kom med det.
Sist endret av Dåren; 19. juni 2015 kl. 07:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.