View Single Post
Det høres ut som at du er i en tøff kamp med deg selv nå. Jeg håper du kan legge ned våpnene mot deg selv og bli litt venn med deg i stedet. Den mobbingen du ble utsatt for var ikke din feil, uavhengig av diagnose. Du skriver at du ikke fikk kjærlighet som barn, det var ikke din feil. Du skulle vært elsket, uavhengig av diagnose.

Har selv hatt Aspergers-diagnose. landet tydelig innenfor kriteriene til diagnosen, men noen år senere tok jeg testene på nytt og da fjernet de den plutselig. Det er litt lettvint å si at Aspergers er nevrologisk, når alle tester som gjøres for å diagnostisere deg er basert på samtaler, og jeg er jo selv et levende bevis på at disse testene er såpass upresise / at diagnosen er såpass plastisk at du ikke trenger la den definere deg. Aspergers-diagnose finnes jo ikke i virkeligheten, det er bare en merkelapp man har satt på noen mennesker som har oppførsel som likner, og selv om merkelapper kan være nyttige kan de også være farlige: plutselig tror man at de har makt over deg, også begynner du å adlyde som om du var underlagt dem. Det er du ikke.

Du er et menneske som fortjener respekt, kjærlighet og å bli møtt med omsorg og forståelse. Du har mye omsorg for de rundt deg, og for fremmede mennesker. Du har omsorg for de rundt deg siden du er så redd for å skade dem at du ber om å bli tvangsinnlagt. Du har omsorg for fremmede fordi du vil ut og advare på denne tråden. Du er god på omsorg. Jeg håper du kan rette den samme omsorgen mot deg selv.

Husk: Aspergers-diagnosen er ikke en smart guru som kjenner deg inn og ut. Aspergers-diagnosen er en veldig «dum» og overfladisk beskrivelse av oppførsel. Det er en merkelapp som ikke kjenner deg, som ikke vet om historien din, hva som driver handlingene dine, eller hvem du er i verden.

Jeg kjenner til så mange som har fått denne diagnosen feilaktig at det er direkte pinlig for helsevesenet. Jeg vet selv hvor utrolig belastende det kan være få å en sånn merkelapp på seg, og hvor frustrerende det er at folk som knapt kjenner en først tror de forstår meg bedre enn meg selv, og så skriver inn i journalen min at det er noe grunnleggende feil med hvordan jeg kan være rundt andre mennesker, og hvem jeg er i verden.

Hvis du føler at Aspergers-diagnosen er til hjelp, så fint. Men det virker ikke som at det gjelder deg. Og da vil jeg si: fuck den jævla merkelappen
Sist endret av sulua; 17. november 2023 kl. 19:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.