Sitat av
noguhso
Har noen av dere grepet inn, sagt ifra eller handlet utifra situasjoner som kan oppstå i dagliglivet, på andres vegne?
Alt fra mobbing, vold, uanstendig adferd eller lignende eksempler? Personlig så burde jeg gjort det noen dusin ganger men observerer fremfor å handle.
Hvilke følelser ville det vekket om et ukjent og fremmed individ skulle bli slått, spyttet på eller blitt banket? Jeg har vært vitne til litt av hvert, ofte midt i Oslo sentrum. si en narkoman, tigger eller hjemløs har jeg sett personer som går forbi og sparket koppen så alle småmyntene bare trillet i alle retninger. Mens de holdt på så samlet jeg bare opp pengene og gikk, det kan kanskje ha vært en feil handling fra min side, men det dekker ikke spørsmålet jeg stiller.
Så: har du eksempler det du har brutt inn i en sosial konflikt, eller vært vitne til det. I såfall hva gjorde du/gjorde du ikke?
var ute på byen for første gang på lenge sammen med en ny kompis, dama hans, og kompisen til min kompis igjen.
De ble alle dritings, jeg ikke så full, og kompisens kompis ekstra full....
Vi hadde gått ut for en luftepause ut fra baren, og kjæresteparet begynte å gi hverandre en langklem... jeg sto med litt avstand og tenkte på mitt...
Så kom den ekstra fulle kompisen på at han skulle begynne å klå voldsomt på rompa til dama... og hun sa at det ikke var greit, men veldig forsiktig og med overrasket stemme.... jeg så dette, men det var også slik at mannen sto der og klemte henne i lang tid, og det virka til at han hadde kontroll.... Men det viste det seg at han ikke gjorde (han hadde øyene lukka og fulgte nok mindre med enn hva jeg selv så), så så jeg at han kompisen gikk inn igjen, beynte å klemme henne bakfra, og klå enda mer på rumpa.
Det var da jeg brøt inn, spurte han hva han holdte på med, og dro han vekk fra henne. Å så sa han "hey hey hey det er greit, jeg er god venn med hovedkompis og jeg kjenner dama godt også, det var jeg som introduserte de for hverandre osv.", men jeg følgte ekstra godt med fremover, og prøvde å avlede han fra å rote seg inn mer.....
I etterkant fikk jeg en takk for å ha grepet inn, og ingen av oss har kontakten med hverandre i ettertid, utenom kjæresteparet, for meg kjent.