View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Xasma; dette er neppe tråden for deg dersom du er så totalt uinteressert i det, og min hypotese er at du faller i spektrumet av en person som er Sensing, og jeg tipper du er ESTJ. Du har ikke kommet med hva din personlighetstype er, men utifra hva du skriver og din holdning til det, gir det bare ikke mening at du skulle være noe annet. Sensing personer er ofte veldig skeptisk til hele greia, og det er fult forståelig. Du ser absolutt ingen nytte av å ta en slik test, eller hva den skal kunne tilby deg. Greit nok. Dette skal jeg ikke blande meg inn i eller prøve å overbevise deg om at dette er noe du har nytte av, for mest sannsynlig har du ikke det.

Verden er hovedsakelig delt i to, hvor majoriteten (rundt 75% av befolkningen) er Sensingm og de resterende er iNtuitive. Her på forumet ser vi et større tall av minoriteten som er iNtuitive, og det er også de iNtuitive som har størst interesse for nettopp MBTI, og ser nytten av det. Personligheter som er sensing gir seg fort blanke F*** i hele greia, og tror ikke det er noe annet et en annen form for horoskop. Jeg skjønner skepsisen helt klart, selvfølgelig liker vi å tro at vi mennesker endres over tid, og at vi utvikler oss enten i den ene retningen eller den andre. Men det å oppfatte verden, og observere verden, det å ta til seg informasjon, måter å lære på, måter å prossesere informasjon, osv. Er ikke noe man kan endre så veldig lett. Du har preferanser, og vi ser ikke alle verden på samme måte. At vi kan forstå at mennesker er forskjellige, og lærer forskjellig er viktig å forstå slik at vi kan forstå hverandre bedre. Hvorfor du er så skeptisk til at vi som mennesker skal bli flinkere til å sammarbeide, og forstå hverandres svakheter og styrker skjønner jeg ikke. En slik test som MBTI avslører hvordan du som person er, og hvordan du løser problemer, hvordan du er sosialt, hvordan du oppfatter verden og det som skjer rundt deg.

Jeg har lest "Thinking fast en slow", men takk for anbefalningen. At du ikke liker MBTI og ikke har tiltro til det får så være din greie, men dersom du faktisk tar testen på nytt, må du gjerne skrive resultetet her, og sifra om jeg har rett eller ikke. Det er ikke skummelt. Det tar knappe 15 - 20 minutter av din tid, men det er absolutt ingen som tvinger deg til å ta testen. Det er kun for din egen nysgjerrighet, og kanskje du finner ut at du kan bruke det til noe nyttig, enten i arbeidslivet eller sosialt. Kanskje lærer du noe om dine styrker og svakheter som du allerede ikke viste.

Jeg vet at for meg har det egentlig bare gjort meg tryggere på hvem jeg er, jeg har blitt mer bevist på mine svakheter, og mine styrker, og har da noe jeg kan jobbe med. Det er også et enormt nettverk der ute med min personlighet (og andre personlighetstyper), og jeg liker veldig godt å snakke og diskutere med likesinnede mennesker. Min prefererte hovedfunksjon er ekstrovert intuition, som betyr at jeg observerer alt rundt meg alltid. Min sekundære hovedfunksjon er Introvert Thinking, som gjør at jeg tar innover meg og reflekterer den informasjonen jeg har observert. Det er ikke alle mennesker som har denne måten å observere verdeneller ta til seg informasjon på. Mennesker er forskjellige. Mange har disse funksjonene, men i en annen preferert rekkefølge, og da blir måten du observerer og tar til deg informasjon et annet resultat. Noen tenker før de snakker, noen snakker før de tenker osv.

Dersom du setter deg inn i MBTI nærmere vil du forstå at det er en ekstrem logikk i hele systemet. At du ikke ser noen hensikt i hele greia, er en annen ting. Men jeg som ENTP feks, er interessert i å lære alt som er av interesse, og vil vite mest mulig, selv om det er totalt ubrukelig for meg privat eller i arbeidslivet, og det er nok derfor jeg er så interessert i dette, og kan en del om det. Uansett, jeg skjønner din skepsis.

Når det kommer til kommentaren din om min venn, har ikke jeg "gitt han" en personlighet. LOL.
Han har alltid hatt den personligheten. Jeg bare hjalp han å se det. Han skal jo ikke gå rundt å tro at han er ESFP, når han egentlig er ESTP? At du ikke skjønner hvordan jeg kan se hva mennesker er uten at de tar en test er pga din manglende kunnskap om MBTI. Dersom jeg ikke hadde sagt noe ville han gått rundt å trodd han var ESFP, og lurt på hvorfor han ikke var mer og mer sånn eventuelt, og sannsynligvis ville han syntes at hele greia var tull, sånn som du gjør nå.

Legger ved en link om intuitve: http://thoughtcatalog.com/heidi-prie...by-intuitives/

Det er forøvrig masse grupper på Facebook med de forskjellige personlighetstypene og det er svært aktive grupper, eventuelt finner du også forum på Reddit med subforum osv. Det er igrunn bare å søke på feks "ESFP" og det vil dukke opp en rekke ulike grupper. Det kan være veldig befriende å snakke med noen som er som seg. Jeg feks møter veldig veldig sjeldent personlighetstyper som meg i virkeligheten, men jeg ser de fort når jeg først møter en, og jeg blir alltid veldig gode venner med de. Selv om man er samme personlighetstype betyr ikke det at man er helt lik, men jeg tror i allefall en del på at like barn leker best, det er i det minste da jeg har de mest interessante samtalene og diskusjonene med.
Sist endret av kn^tte; 27. juni 2016 kl. 23:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.