View Single Post
Skrev om dette i en annen tråd, men jeg mener vi lærer jo ingenting om bruk, forsiktighet, rusmidlers påvirkning på kroppens biologi, psykologisk effekt, eller noe annet som er viktig, i skolen. Dette burde vært underfag av hovedfag Psykologi, eller Personlig Utvikling eller lignende fagterminologi.

Når vi ikke får lærdom som ballast, så er det uansvarlig å legalisere og frigjøre rusmidler med statens velsignelse. Jeg mener det gjelder alkohol også, i selvmotsigelse, siden jeg drikker av og til selv. Men jeg skulle nok klart meg fint uten om alkohol også ble ulovlig.

Ja, jeg mener det er uetisk av politikere å gå til valgkamp mtp legalisering, og uten å gå inn for økt kunnskap rundt rusbruk i skoleplanen samtidig. Det er viktigere å lære litt om livet enn å pugge diktanalyse og brøk i 10 år. Man kunne byttet ut 10% av det, det kunne gjort store forandringer for mange, tenker jeg.

Men om vi hadde lært om effekter, grenser og alt det vi trengte, så kunne staten i prinsippet legalisert -alle- rusmidler. Da hadde man sikret rene produkter og åpen bruk, og ingen hadde behøvd å bruke det i skjul og i frykt for autoriteters innblanding.

Jobblivet kunne like godt også hatt krav om edruelighet og nulltoleranse for rusmidler. Det er jo det også mtp alkohol i mange jobber.