View Single Post
Fake News er like gammelt som nyheter. Men med dagens teknologi der alle dele alt hele tiden. Føler jeg at mange "ikke saker" blir videre formidlet i clickbaitens navn.

Spesielt når det gjelder er krenkings saker. X ble krenket på vegne av y. Og media blåser saken opp til å virke som X snakker på vegne av en hel gruppe. Med påfølgende reaksjon fra de som er uenige. Og Trevors axiom er et faktum.

Slike blader som en gal gal verden var vel ikke ment som fakta? Leste det som 8-9 åring og selv da tenkte jeg det var drøyt, men sikkert de som slukte alt rått og drev med brevveksling med andre som trodde på det. Men utstrekning av slike folk var relativt lav i forhold til i dag.

Nå når alle kan komme med sine galskap teorier fører det til en normalisering av teorier som tidligere ikke ville fått fotfeste i samfunnet pga at de er for spesielle. Tenker da spesielt på flatearth folka og en mengde andre. Men det som kanskje er mer betenkelig er typisk Facebook innlegg med en "funfact" som ikke har rot i virkeligheten.

Mulig jeg tar feil men antall tilhørere en teori/konsept/tanke har jo mer legitimert blir den uansett hvor farout den er.