View Single Post
Personlig vil jeg klassifisere meg som et moralsk og etisk rettet menneske. Samtidig er jeg ærlig nok i likhet med Bankmann1 til å si at jeg ikke tar fullt inn over meg samtlige nyheter om menneskelig lidelse.

Entropi - med sin "skjennepreken" til Bankmann1 gir inntrykk i å være moralsk, empatisk og etisk overlegen. Føler hun virkelig dyptfølt empati med alt og alle som hun hører om på nyhetene? Jeg har liksom vanskelig for å tro d. Er hun så annerledes fra meg? Hvordan makter hun å smile? Leve et noenlunde oppegående liv.

Personlig er jeg for en streng innvandringspolitikk. Jeg tror ikke mer eller mindre åpen innvandring - eller at man skal føle mest mulig skam/skyld/tristhet etc. for hver innvandrer som ikke får oppholdstillatelse og blir sendt hjem (som Listhaug saken etter min mening handler litt om). Jeg har tro på klare regler og at dem som ikke får opphold også blir behandlet på en klar måte. Prosessen skulle skjedd mye raskere også. Slik at flyktninger slapp å henge rundt i årevis uten opphold - dette for å få klarhet og å hindre tilknytning til et land man uansett ikke har opphold i (aka mindre lidelse)

Ellers er jeg en sterk forkjemper for å hjelpe mennesker der dem er. - Hadde det vært opp til meg skulle vi sendt millioner til Kobane f.eks. Hjulpet til med å gjennoppbygge byen slik at mennesker kunne reise hjem.

Jeg er også en realist. Jeg ser at ukontrollert innvandring fører til en masse problemer. Å ta imot mest mulig krigstraumatiskerte mennesker, helst fra en fundamentalt annerledes kultur, er muligens ikke eneste vei å gå? Kanskje finnes det andre og bedre måter å hjelpe på.