View Single Post
Sitat av woff Vis innlegg
Hva som gjør en kniv ulovlig? At den står spesifikt i en lovtekst, enkelt og greit!

Våpenlovens § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
Takk, det var denne jeg var ute etter. I følge denne er ikke kniven som ble omtalt ulovlig

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers har jeg sett noen påstår, at den og en kniven har bra stål osv. For det meste sprøyt!
De beste knivbladene er lagd av jern og stål (laminat), og ikke bare en stålbit. Dette gjør så knivbladet tåler større belastninger, og ikke knekker for ingen ting.
Vis hele sitatet...
Jaha...

Det har ikke slått deg at noen (de kalles som regel metallurger) spesialiserer seg på legeringer og klarer å lage bedre knivstål enn jern (!)? Det finnes uendelig mange kombinasjoner av diverse metaller som tilfører knivstålet egenskaper. Stål er forøvrig navnet på en legering.

Steel is an alloy of iron and other elements, including carbon. When carbon is the primary alloying element, its content in the steel is between 0.002% and 2.1% by weight. The following elements are always present in steel: carbon, manganese, phosphorus, sulfur, silicon, and traces of oxygen, nitrogen and aluminum. Alloying elements intentionally added to modify the characteristics of steel include: manganese, nickel, chromium, molybdenum, boron, titanium, vanadium and niobium.
Vis hele sitatet...
Det er nok langt verre enn du tror å lage skikkelig godt stål Jeg er villig til å sette et par hundre på at du ikke klarer å lage en hjemmelaget kniv som kan måle seg med f.eks MAC sitt stål...

For å ta f.eks VG-10 som jeg nevnte i sted:

Carbon:1.0% Chromium:15.0% Molybdenum:1.0% Vanadium:0.2% Cobalt:1.5% Manganese:0.5%

Dette blir herdet til ~HRC 60.