View Single Post
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av OnklD Vis innlegg
@ Screwdriver: Hvordan skal en ufaglært person på 18 år få en jobb hvor han/hun kan spare 100,000 på et år uten å bo hjemme?
Jeg jobbet vell 85% i et friår og hadde utbetalt snaut over 14.000 kr i mnd. Dette tilsvarer et budsjett på 68.000 pr år om jeg skulle klare å spare 100.000.
Vis hele sitatet...
Det jeg gjorde var å bo hjemme ett år, for å spare opp litt EK. Burde ikke være noe stort problem å få en jobb med 140 kr/t (inkl ferielønn) som ufaglært.

Altså, tror jeg har kommet ut litt mer grinete enn intensjonen i denne tråden. Mener ikke at situasjonen som er nå er optimal, men at den heller ikke er grusom. Man har bevist at en av de klareste indikasjonene på høy levestandard er høyt utdanningsnivå, og deretter at det burde være lagt opp til det. Noe det er i dag (kun til en hvis grad - vil noen si).

Selv synes jeg nivået er greit nå, selv om de gjerne kunne justert det opp årlig i henhold til KPI, som i normale lønnsforhandlinger, for å holde realverdien på samme nivået. Selv om man tar utdanning trenger man ikke å bli mata med sølvskje av staten, satt veldig på spissen.