View Single Post
Jeg har studert i seks år. I løpet av disse seks årene hadde jeg ingen jobb i studietiden, kun sommerjobb. Pengene jeg tjente i sommerjobben skulle dekke eventuelle flyttekostnader, studielitteratur, oppgradering av datamaskin og andre kostnader som ikke gikk på mat eller husleie. Halvveis inn i studieåret var disse pengene brukt opp. Jeg satt derfor igjen med studielånet de resterende månedene.

Studielånet, som da var på litt over 6000 kroner skulle dekke husleie (3500,-), strøm, mat og mobil, noe som gikk helt fint. Jeg opplevde heller aldri ernæringsproblemer. Hvordan det kan ha seg at folk ikke får det til å gå rundt, skjønner ikke jeg. Sommerjobbene har også gjort det mulig for meg å ta et par uker fri i løpet av sommeren.

Jeg vil nok tro at de fleste kan spare inn penger om de ser nærmere på matbudsjettet, underholdningsbudsjettet (øl og turer på byen) og transportsbudsjettet. Trenger du den frossenpizzaen? Må du gå på den konserten? Må du virkelig ta bussen når du skal på forelesning?