View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sweet!
Bare for å presisere, så mente jeg ingenlunde å implisere at jeg gir det ett forsøk og så ditcher hele greia. Jeg er mer enn villig til å legge ting fra meg og ta det opp igjen side og alt det der. Jeg sier bare at jeg ikke orker flere *forpliktelser*. Så lenge frivilligheten er, vel, frivillig, så er jeg game.
Vis hele sitatet...
Den ser jeg og det var akkurat slik jeg tolket det du skrev

Det er heller ikke sånn at det er fy fy om man gir det et forsøk og lar det være med det. Håper bare den som eventuelt gjør det tar seg tid til å si en setning om hva årsaken måtte være.

https://youtu.be/leaM3FftBok

Det er det lille jeg har lagt ut i den freak-branchen. Tenker det er best at jeg flytter over alt arbeidet som trengs dit etterhvert som behovet oppstår. Det er jo enda en hel del med "grunnleggende" system som jeg har regnet som "godt nok". Dvs, det har ikke vært noen hindring som må løses før avansert og dynamisk atferd er mulig å utvikle.

Følgende deler er lagt ut og blir automatisk installert-bygget-startet om skriptet kjøres som i videoen. Det andre installscriptet må kjøres først om ikke ROS melodic er installert.

Dette er det absolutte minimum for å interface systemet med grunnleggende robot-pakker. Det å mate disse grunnleggende funksjonalitetene med inndata er jobben til samtlige av nodene jeg har skrevet. Det er også gjort noen triks for å konvertere miljøet som observeres i 3D til en brukanes format å ta beslutninger på bakgrunn av.

tb_simulate - nei jeg må legge meg nå.

*************************Automatisk sammenslåing - onsdag 11:00**************
Har nå vært helt utrolig pedagogisk og laget enda en branch - freak_del2.

Det som er nytt her er introduksjonen av enda en av de store, fundamentale "byggeklossene" i de fleste moderne roboter. "Octomap" er en virkelig genial måte å kartlegge verden på, utviklet ved universitet i Freiburg i 2014. Kort fortalt bruker man punktskyer som kommer inn til å oppdatere sannsynligheten for at punktet som befinner seg ved xyz er okkupert , ikke okkupert eller ikke registrert. (Faktisk er det ikke ved punkt xyz, men ved bladet på greinen i treet. I octomap lagres ikke punkter som euklidiske avstander, i stedet husker hver node kun sine naboer (som det er 8 av - derav octomap ). Man må derfor iterere gjennom treet for å finne dataene. ..I digress. )

Nå som vi har octomap og move base på plass er neste steg å få hentet ut dataene vi etterlyser for å oppdatere costmapet og dermed gjøre at systemet vårt ikke bare vet hvor hindringene er, men også planlegger unna dem.

Når det et gjort så er det faktisk tid for å diskutere atferd!

Skal koke sammen noen filmer med kommentar som demonstrerer.

Husk å skifte branch! Master er bare ressurser, freak og freak_del2 er hva jeg snakker om nå

*************************Automatisk sammenslåing - onsdag 11:00**************
Har nå vært helt utrolig pedagogisk og laget enda en branch - freak_del2.

Det som er nytt her er introduksjonen av enda en av de store, fundamentale "byggeklossene" i de fleste moderne roboter. "Octomap" er en virkelig genial måte å kartlegge verden på, utviklet ved universitet i Freiburg i 2014. Kort fortalt bruker man punktskyer som kommer inn til å oppdatere sannsynligheten for at punktet som befinner seg ved xyz er okkupert , ikke okkupert eller ikke registrert. (Faktisk er det ikke ved punkt xyz, men ved bladet på greinen i treet. I octomap lagres ikke punkter som euklidiske avstander, i stedet husker hver node kun sine naboer (som det er 8 av - derav octomap ). Man må derfor iterere gjennom treet for å finne dataene. ..I digress. )

Nå som vi har octomap og move base på plass er neste steg å få hentet ut dataene vi etterlyser for å oppdatere costmapet og dermed gjøre at systemet vårt ikke bare vet hvor hindringene er, men også planlegger unna dem.

Når det et gjort så er det faktisk tid for å diskutere atferd!

Skal koke sammen noen filmer med kommentar som demonstrerer.

Husk å skifte branch! Master er bare ressurser, freak og freak_del2 er hva jeg snakker om nå
Sist endret av Tøffetom; 23. september 2020 kl. 11:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.