View Single Post
Hei,

Noen av dere kjenner meg fra andre deler av forumet. Ber dere om å legge til side alt det der og ta på nerdebuksene. Eller bare gå et annet sted.

Tingen er den at jeg for noe tid siden bestemte meg for å prøve open-source tilnærming for utvikling av et innovasjonsprosjekt jeg har jobbet med i snart et halvt tiår.

Så langt har jeg lykkes i å få bekreftet interesse, men det er enda ingen aktive medlemmer av ROS (Robot Operating System) sitt nettsamfunn som har tatt seg tiden til å engang prøve å se på koden. Dette overrasker meg egentlig ikke. Det er totalt uten dokumentasjon, det er teknisk sett enkel kode, det er kode som på ingen måte følger C++ ROS Style Guide eller generelle konvensjoner - det er mange grunner til at ingen gidder. Samtidig så er jo dette profesjonelle aktører som jobber med ROS og kan ROS mye bedre enn hva jeg kan - i alle fall den teoretiske delen.

Men jeg tror kanskje det er noen her som gidder - da det ikke er så mange av dere som jobber fulltid med ROS etter hva jeg har fått med meg. Hvis du lurer på hvorfor ROS: Fremfor å liste opp en haug med indikatorer så oppfordrer jeg dere til å Google det eller bare ta meg på ordet - ROS er den universelle gullstandarden innen robotikk i all overskuelig fremtid.

Og ROS er nytt. Veldig nytt - det ble vel grunnlagt i 2007 ved Stanford University. Når jeg begynte med det i 2017 var det ansett som akkurat modnet nok til å være et stabilt utgangspunkt for kommersielle roboter. Innen under 5 år vil det ihht prognoser kjøre ROS i over halvparten av verdens solgte roboter!

Etterspørselen er helt enorm, men på grunn av den unge alderen til systemet og vanskelighetsgraden ved selvlæring er det stort sett ildsjeler og akademikere som virkelig kan dette; ingen "hasbeen"'s som tar det rolig med undervisning før pensjonisttilværelsen.

Enda jeg egentlig er en noob selv så har jeg enda blitt tvungen til å lære meg akkurat nok av hver eneste berørte fagdisiplin til å få et helautonomt system til å styre seg selv basert på omgivelsene.

Jeg vil gjerne høre alle mulige forslag og innvendinger rundt hva som skal til for å øke sjansen for at noen her inne lar seg mobilisere. Det er dessverre nødvendig med erfaring fra C++, men ingen erfaring med ROS er nødvendig. Python er også mulig, men det fungerer ikke optimalt og funksjonaliteten henger alltid litt etter.

Er det noen som er interessert? Kan enten ta kontakt pr PM, eller om det er flere som melder interesse her så går det an å få til noe på direkten.

"Interessert i hva?" - tenker en gjerne; jeg lar det stå veldig åpent. Det er veldig mange deler av systemet som går an å fokusere på, fra kontroll og PID'er til bildeanalyse av høydekart eller abstraherte sensordata.