View Single Post
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
En av "greiene" med alkohol(er) er at de trigger de samme reseptorene som bla chili. Disse er de samme reseptorene som trigges når du får noe varmt i deg og det er derfor alkohol brenner litt når du inntar det.
Denne brennende følelsen dekker nok litt over den eventuelle smaken, men for meg smaker vodka som er laget på potet ofte litt rundere og renere enn vodka laget på korn og kornprodukter med en tilstedeværende men ikke overdøvende sødme.
Vis hele sitatet...
Det har likheter ja, etanol har en virkning på trp1 reseptorene (tror jeg husket rett navn der.) men etanol løser også opp fett og vil dermed løse opp cellemembranen på det de berører, noe som er grunnen til at det svir dersom det treffer levende celler (og ikke døde som de utenpå huden). Vil også tro at nettopp denne effekten er noe merkbart inne i munnen.

Når det kommer til å beskrive smaken av sterk vodka så vil jeg beskrive det som noe metallisk og lut-aktig. Men denne smaken kan for alt jeg vet like godt komme av utvidede årer i munnhulen som en reaksjon på irritasjon skapt av etanolen.