View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Om folk er deprimert så bruk antidepressiva.
Vis hele sitatet...
Det var denne formuleringen jeg reagerte på. Jeg føler at det var ganske lett forståelig ut fra innlegget mitt.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Nå var det ikke slik at jeg anbefalte ts å handle SSRI på gata akkurat. Jeg ba ham kontakte fastlege, og informerte samtidig om at medisiner mot depresjon virker best sammen med terapi. For noen viker kognitiv terapi, mens andre har mer effekt av tradisjonell samtaleterapi evt med støtte til å få på plass faste rammer og struktur som ellers ofte kan flyte i en depressiv tilstand. Legen og psykolog vil også informere om trening, kosthold og alt ellers som kan bedre situasjonen. Men innledningsvis vil jeg si det er fullstendig skivebom om noen anbefaler deprimerte til å unngå lege, medisiner, psykologer og behandling. For depresjoner kan eskalere, de kan bli verre og tyngre og hvert år er det noen i norge som mister livet i selvmord som følge av depresjon fordi de ikke har søkt hjelp. Bare den sikkerhetsventilen ifft suicidale tanker er verdt turen til fastlege og psykolog.

Det er greit å vite om alt det du sier, men det er ikke noe folk flest bør tenke særlig over. Ikke i så stor grad at de velger å ikke oppsøke lege. At det er bivirkninger er i seg seg selv ikke et godt argument for å ikke ta medisin dersom det er behov for det. For det første fordi at ofte er bivirkninger av forbigående art, og dersom de ikke er det går det helt fint å bytte til andre preparater eller justere doser. Det meste av medisiner har bivirkninger. Men du ville vel ikke sagt til en med kreft at han ikke skulle ta medisiner pga bivirkninger? Eller en med hjertefeil?

Det er grader av depresjon, og dette vil lege og evt. psykolog avdekke før og underveis i behandlingen før de bestemmer hvilke medisiner og hvilken behandling som er best. For de aller fleste så er ikke medisiner mot depresjoner noe de må ta hver dag resten av sitt liv. Det brukes gjerne innledningsvis for å lette tåka og få folk ut av det sorte hullet. Og gjerne i kombinasjon med terapi, egeninnsats slik som trening, sosial interaksjon og struktur på hverdagen.

Trening er flott, men det virker heller ikke for alle. Og for mennesker som har alvorlig depresjon så er det ofte umulig å trene før depresjonen er bedret.

Skjønner ikke at du reagerer på innlegget. Forsøk å lese det en gang til kanskje, helt uten å være forutinntatt.

Det er viktig å skille på depresjon og generell motstand i livet. Vi "stanger alle hodet i veggen" stundom, men stort sett kommer vi oss videre. Om tungsinnet ikke slipper og vedvarer er det gjerne første indikator på en depresjon. Og er det en depresjon så vil jeg aldri anbefale noen å være sin egen psykolog - det er en oppgave som passer best for fagfolk. De skal tross alt avdekke grad av depresjon, hvor alvorlig den er og hvor lenge den har pågått. Og jo raskere behandling jo enklere er det å komme ut av dritten.
Vis hele sitatet...
Dette innlegget trekker inn momenter jeg stort sett ikke har noen innvendinger ved, og helt ærlig har jeg store problemer med å se hvordan noe av det er relevant.
Sist endret av Nether; 21. mai 2019 kl. 15:35.