View Single Post
Sitat av Nizada Vis innlegg
Så langt eg vet er det ingen måte å behandle det "undeliggende problemet", vilket er overaktiv hjerne. Er høysensitiv og har omkring 140IQ, noe som fører til schizophreni pga at hjernen ikke klarer å reparere optimalt like kjapt som den brytes ned.
Vis hele sitatet...
140 i IQ vil si ca. 1 prosentil, altså det er høyere enn ca. 99 % av befolkningen. Ikke verst!
Men IQ har ikke noe med schizofreni å gjøre. Du finner schizofrene blant alle grupper og kategorier, der du har kjempeintelligente, til de rett ut lite intelligente, ingen ting med intelligens. Det har heller med noen gener, og/eller kanskje hvordan oppvekstmiljø en har hatt. En har bevist, at gener har en god del å si når det gjelder schizofreni, da eneggede tvillinger, har 50 % for å utvikle schizofreni, hvis broren/søstra har schizofreni. Disse kan like gjerne være skilt ved fødselen. Altså det er mye gener. Og det er ca. 1–2 % av befolkningen, som har schizofreni, uansett folkegruppe og samfunnsrang.
https://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia#Causes

Sitat av Nizada Vis innlegg
Smertesignaler derimot overkjører en menge andre elektriske signaler i hjernen, vilket stopper unødvendige signaler og reduserer stress. Derrav hindrer signalforvrengninger.
For alle de logiske grunnene blir smerten avhengighetsdannende, vilket er grunnen til at eg spurte om dette er negativt?
Vis hele sitatet...
Nesten uten unntak, så er smerte et tegn på skade, eller at skade er så og si iferd med å skje. Den mest ufarlige fysiske smerten jeg vet om, er å spise chili.
Så om du er avhengig av å skade deg, så er det skadelig, ja! Men det er også godt å slippe unna smertene i sinnet. Jeg hadde prøvd chili.

Ellers regner jeg med, at du får medikamenter. Det er viktig å ta disse, og du bør spørre om å få samtaleterapi. Medikamenter og samtaleterapi er kanskje det som skader deg minst!

Uansett så ønsker jeg deg god bedring! Og jeg vet, at schizofreni gir ingen lett hverdag, snarere tvert imot!