View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det kjem til å verte eit praktisk problem. Hav nivåstiginga er nok til å lage praktiske problemer i norske byer, og været endrer seg nok til at vi må endre vaner. Vi kjem til å få meir flaum, og vi må bygge gråvassanlegg som tåler meir nedbør.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å påstå at oppvarmingen ikke får konsekvenser som vi selvsagt må tilpasse oss. Hvor store ressurser dette vil kreve avhenger av utallige variabler, noen steder vil det mangle vann, andre steder vil det bli flom.

Det er varierende og tidvis uforutsigbart å spekulere i hva som er nødvendig å gjøre såvel som hvor store ressurser det vil kreve å gjøre det. Det som er sikkert er at det er altfor mange som vil ha behov for alt for mye. Like sikkert er det at jeg vil være en privilegert person i en privilegert nasjon, derav min påstand om at det for meg ikke vil være et problem.

Kald og kynisk er jeg sikkert, men det er nå enda slik denne kloden fungerer. Når miljøet endres gjør også betingelsene for vår eksistens det, og ved kompliserende boforhold, begrenset matproduksjon og høyere frekvens av naturkatastrofer så vil den klassiske aksjon -> reaksjon gå sin gang. Jorden må finne en ny likevekt, og det er god grunn til å tro at denne overgangen blir den kvantitativt største tragedien i menneskets historie. Samtidig så må jeg ærlig innrømme at jeg ikke klarer å bli opprørt av at x antall mennesker på kloden lider og dør, det er uansett en ubegripelig mengde lidelse i verden til enhver tid.

Jeg kommer til å fortsette å ta vare på meg selv og mine, og global oppvarming er ikke, og kommer neppe til å bli et relevant aspekt av dette.

Kan jo legge til at enda jeg sikkert høres ut som en kald jævel nå så deler faktisk nordmenn mitt syn. Vi er, eller var ihvertfall for ikke lenge siden, den nasjonen i verden som var minst bekymret for konsekvensene av global oppvarming.

Sitat av flexx Vis innlegg
Ugh, gleder meg virkelig til du og alle likesinnede blir bitt i ræva og får smake naturens tilbakeslag av vår industrielle revolusjon. Problemstillingen og referansene hans har ingenting med global oppvarming og gjøre, men å redusere problemet til et nivå hvor du lurer på om du skal klø deg på balla eller ikke er annet enn flaut. Vi har svært god innsikt i forandringene som skjer, de kan tillogmed ses med blotte øyet! Les deg opp på hva som skjer når antarktis og grønlandsisen smelter. Tipper du tar nøden i afrika ganske alvorlig når den tid kommer.
Vis hele sitatet...
Det var ikke jeg som oppfant brenselmotoren. Du trenger ikke lure deg selv til å tro at du har noe mindre moralsk ansvar fordi du sitter der på hesten din og snakker om synde-arven vi alle burde ta og føle på.

Nøden i Afrika er like alvorlig som alltid, og nøden som kommer med global oppvarming kommer i realiteten til å være like ubetydelig for Ola Nordmann som all annen nød er i dag.

Er blitt en sånn ekkel kultur der det "å bry seg" handler om å snakke slik som du gjør nå. Ta et år som frivillig hjelpearbeider eller finn opp en miljøsparende nyvinning, så kan du ta den tonen.

Jeg har aldri benektet global oppvarming. Det må man være idiot for å gjøre.
Sist endret av Tøffetom; 15. mai 2015 kl. 03:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.