View Single Post
Trådstarter
99
Et lite tilbakeblikk og en oppdatering i denne tråden, til dere som ennå følger denne tråd. Løsningen som til slutt ble valgt i dette prosjektet var en trykkbarføler løsning. En tenker seg at ved lav vannstand i brønnen, faller trykket i røret ut av brønnen. Tilsvarende vil trykket i enden av røret, altså i boligen, også falle. Arrangementet ser slik ut i dag:


Bildet viser flere måleenheter, mens det er målepunktet helt nederst til høyre som er av interesse. Trykkpumpemotoren stopper ved 5.2 bar og en 120 liters trykktank er fylt opp med vann/luft. Den tid dette tar, fra 1.8 bar og til oppmålt trykk er om lag 55-60 sekunder. 5.2 bar viser et måleinstrument montert på trykkpumpemotoren. Ved 5.2 bar er trykket ved boligen 2.8 bar, der brønnen er fylt opp med omkring 80 % vann.

Når trykkpumpemotoren starter faller trykket i måleinstrumentet som viser 2.8 bar, til 0.0. Under den tiden det tar for å fylle opp trykktanken, økes trykket 0.0 bar gradvis opp til 0.6 bar. Når trykkpumpemotoren stopper, skvetter trykket fra 0.6 og opp til 2.8 bar.

Jeg kan godt forstå at trykket som vises i måleinstrumentet på bildet faller til 0.0 under påfylling til trykktanken. Men det jeg ikke helt kan forstå er at det samme trykket som er på 2.8 bar faller ned til 1.8 bar etter hvert som vi forbruker vann fra trykktanken. Pumpemotoren slår inn og fyller opp trykktanken til 5.2 bar, måleinstrumentet viser igjen 2.8 bar.

Tok dette opp med rørleggeren som har montert trykk føleren. Rørleggeren sin løsningen var at det ble montert en tilbakeslagsventil, etter føleren, rett foran pumpemotoren. Jeg har igjen spurt rørleggeren om hvorfor vi ser samme trykk i føleren også etter at tilbakeslagsventilen er montert. Han har ikke noe svar.

Det jeg nå lurer på er om ikke det trykket som produsere fra brønnen ned til boligen, ca 2.8 bar er stort nok til at tilbakeslagsventilen også åpnes? Noen som har peiling her?

Kom gjerne med innspill og jeg ville sette stor pris på om jeg kunne få svar som medfører til at trykkføleren kunne vise vanntilstanden i brønnen, "en dag".